Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Shout överger speciella budskap till kvinnor

Publicerad: 1 oktober 2013, 13:55

Calle Österberg, cd på Shout Advertising.

Foto: Pressbild.

Reklambyrån Shout Advertising i Göteborg, som bland annat ligger bakom Miss Skinny-kampanjen tror inte längre på att man måste ha särskilda budskap till kvinnor. Byrån har stöpt om stora delar av sin sajt efter att kvinnan som drev frågan aktivt har lämnat byrån.


Ämnen i artikeln:

TwitterLisa Magnusson

”Olika målgrupper – olika behov. Det känns ju ganska självklart. Hur kan  det då ibland bli så fel när vissa företag gör anspråk på att  kommunicera med kvinnor?”

Så löd nyligen ett av budskapen från Shout på hemsidan.

Resumé  kan nu berätta att Shout gjort stora förändringar på hemsidan efter att  den som drev konceptet ”kommunikationskvinnor” har slutat och att byrån  inte längre tror på olika budskap till män och kvinnor i reklamen.

–  Vi tror fortfarande på att man behöver kommunicera på olika sätt med  olika personer, men vi tror inte på att det är könet i sig som avgör. Vi  tror snarare att sådant som var man lever och verkar avgör budskapet,  säger Calle Österberg, cd på Shout Advertising.

Shout ligger bakom  Miss Skinny-kampanjen  och frilansjournalisten och krönikören Lisa  Magnusson påpekade på Twitter i helgen att byrån har en ”hel del idéer  om män och kvinnor” och hänvisade till texten med rubriken  ”Kommunikation till kvinnor”.

Hon fick följande svar från Calle Österberg.
”Vi har slutat jobba med detta för länge sedan, en rest från svunna tider. Tack för att du såg att det låg kvar, tar bort det.”

Calle Österberg menar att det var ett misstag att texten låg kvar på en av underkategori.

Så er syn på kommunikation till kvinnor står och faller med en person med andra ord?
–  Vi hade en person har som drev frågan och det fungerade helt enkelt  inte. Så hon slutade hos oss på grund av olika anledningar. Vi tror inte  längre på kommunikation till kvinnor på det sättet, säger Calle  Österberg.

På vilket sätt menar du då?
– Det fanns märkliga  formuleringar och hon använde en spetsig retorik. Jag vill inte gå  djupare in på det än så. Hon är egenkonsult idag och fortsätter att  driva frågorna på sitt håll, säger Calle Österberg.

Ni har endast  manliga kreatörer på byrån är det också ett uttryck för att ni inte  längre tror på särskild kommunikation till kvinnor?
– Räknar man kreatör/ad/copy så är det tyvärr så, men det är inget aktivt val från vår sida, säger Calle Österberg.

Han  menar att avsaknaden av kvinnliga kreatörer är en effekt av att folk slutar och börjar och är man en  liten byrå så får det stor påverkan på strukturen hos företaget.

– Vi  tycker naturligtvis inte att det är positivt att vi har fem kreatörer  som är män, men vi är en liten byrå som växer organiskt och då blir det  snarare något som vi måste se över nästa gång som vi rekryterar, säger  Calle Österberg.

Men ni har ändå övergett ert tankesätt när det gäller kommunikation till män kontra kvinnor?
– Ja, de gamla formuleringarna och den texten som du tar upp är ingenting som vi står för idag, säger Calle Österberg.

Varför  blir det så här ändå. Vi skrev för en längre tid sedan om att  exempelvis Saatchi & Saatchi saknade kvinnor i sin ledningsgrupp?
–  Vi har ändå en ledningsgrupp som består av tre kvinnor och två män. Så  det är inget problem där, men vi är som sagt inte helt nöjda med att vi  har fem manliga kreatörer, säger Calle Österberg.

Han tycker att det är ett program att reklambranschen lider av en brist på kvinnliga kreatörer.
– Jag ville ändå inte gå i svaromål på Twitter om varför det ser ut som det gör hos oss, säger Calle Österberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterLisa Magnusson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.