Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Siba blir Netonnet – så här minns vi varumärket

Publicerad: 16 Maj 2016, 09:34

Siba har med sina 65 år på nacken blivit ett välkänt varumärke i Sverige. Men nu väljer man att slopa det helt, och istället samla näthandeln och alla butiker under namnet Netonnet istället. Vi tar en tillbakablick och minns Siba genom tiderna.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrNetOnNetSibaFabian Bengtsson

I dag meddelade elektronikkedjan Siba att man slopar det välkända varumärket och att alla butiker kommer gå under namnet Netonnet istället. Tanken är att alla befintliga Siba-butiker ska bli lagershopar till Netonnet under 2017, och redan nu under 2016 ska fyra nya lagerbutiker öppnas i det nya varumärket.

Orsaken till det omarbetade konceptet är att man vill utveckla e-handeln och samla allting under ett och samma namn. Så här kommenterar Netonnet Groups vd, Susanne Ehnbåge, förändringen:

– Netonnet Group inleder en kraftfull satsning idag. Vi samlar de resurser och den långa erfarenhet som Siba och Netonnet byggt upp och skapar en tydlig riktning framåt. Fokus är nu att utveckla och expandera Netonnets framgångsrika varumärke och självbetjäningskoncept. Med en utvecklad e-handel och ett kraftigt ökat antal Lagershopar gör vi det ännu enklare för fler människor att handla hemelektronik till låga kostnader, direkt från lagerhyllan, säger Susanne Ehnbåge

Familjeföretaget har varit verksamma i 65 år. Genom tiderna har Siba gjort sitt varumärke känt genom reklamkonceptet "Fabians värld" som tagits fram tillsammans med byrån Valentin & Byhr. I de skämtsamma reklamfilmerna är det Fabian Bengtsson som har huvudrollen, som till vardags är elektronikkedjans före detta vd och numera ägare.

Efter att kedjan gjorde stor förlust år 2011 hoppades man på att reklamfilmerna skulle bidra till ett uppsving, vilket de också gjorde. Av elektronikjättarna Elgiganten, MediaMarkt och Siba var Sibas reklamfilmer effektivast, enligt en rapport från Indikat för år 2011. Resultatet visade att Siba med "Fabians värld" hade 2,23 pocent effekt per investerad miljon. Men filmerna fick också kritik för sin gapighet, vilket Fabian Bengtsson själv bad om ursäkt för i en skämtsam film.

Men det är inte bara "Fabians värld" som har satt Siba på kartan. Kedjan fick stor uppmärksamhet då de år 2012 gick ut med att de slopar all rea. Istället satsade man på låga priser året runt, ett koncept Siba har valt att fortsätta med.

Fastän konceptet "Fabians värld" var en framgångssaga var det en reklamfilm som upprörde folket. I filmen har Fabian Bengtsson ett inköpssamtal på engelska och har lite problem med att uttrycka sig på det främmande språket, och frasen "You have to go down on me" ansågs enligt vissa vara opassande.

Konkurrensen mellan elektronikjättarna Siba och Elgiganten har inte varit någon hemlighet då det till och med har lyst igenom i Sibas reklamfilmer. Elgiganten fick uppmärksamhet för sitt koncept "En cykel på köpet" med Dogge Doggelito som frontfigur, där kunder utlovades en cykel på köpet. För att toppa deras erbjudande gick Siba ut med ett löfte om en elscooter på köpet istället.

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.