Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 februari 2012, 14:56
Siba öser lovord över Valentin & Byhr efter första året trots kritiken på sociala medier mot Fabians Värld-konceptet:
– Vi har inte testat den här typen av humoristisk reklam innan, men vi känner verkligen att det speglar oss som företag. Vi har roligt på jobbet, säger Nora Ay, informationsansvarig för Siba.
Idag, onsdag, kunde resume.se berätta att Siba går ut med en ny reklamfilm i nästa vecka där bolagets vd Fabian Bengtsson ber om ursäkt för att man störde julefriden i samband med kampanjen Fabians Värld.
Siba är ändå tillfreds med Valentin & Byhrs arbete med julkampanjen:
– De har varit med sedan starten för hela vårt reklammanér och vi är jättenöjda med det första året. Vi kan inte säga annat än att vi sticker ut lite i mediebruset, vilket var precis vad vi ville uppnå, säger Nora Ay, informationsansvarig på Siba.
Hon uppger också att mätningar för julen såväl som för januari och februari ger vid handen att försäljningen har ökat på ett mycket positivt sätt sedan man drog igång Fabians Värld.
Hon kan visserligen förstå att reklamen väcker känslor, både positiva och negativa, men menar ändå att allt sker med en humoristisk underton. Detta gäller naturligtvis även den kommande förlåt-mig-kampanjen.
Varför är humor så viktigt i reklam?
– I dagens hårda konkurrens är det svårt att sticka ut och påvisa en annan bild av företaget och reklam är ett sätt att uppnå detta, säger Nora Ay.
Hon uppger också att Siba inte har provat en humoristisk inriktning tidigare, men menar att det hela har gett mersmak sedan Fabians värld lanserades i samband med Sibas 60-årsjubileum.
Hon tycker också att reklamen speglar Siba som företag:
– Det är kul att gå till jobbet hos oss, säger Nora Ay.
Men även på måndagar?
– Ja, särskilt då för då man får träffa sina roliga kollegor igen, säger Nora Ay.
Hur ser egentligen Fabian Bengtsson på att medverka i kampanjerna?
– Han är extremt storsint och bjuder på sig själv. Han tycker också att det är riktigt roligt vid inspelningarna, säger Nora Ay.
På sociala medier säger man att er kampanj är en kopia av David Brents musikvideo i The Office. Hur ser du på det?
– Vi har förstått att Fabian-kampanjerna väcker en del känslor och reaktioner, men det är som sagt med glimten i ögat vi gör det, säger Nora Ay.
Valentin & Byhrs CD, Magnus Tengby, tar också lätt på kritiken:
"Vi har självklart sett musikvideon med David Brent. Men vi tycker att han glömde många av dom klassiska pojkbands-videoscenerna i sin video så vi ville göra en som var mer komplett. Vi har fått med nästan alla.", skriver han.
Karl-Johan Byttner