Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Siba hyllar reklambyrån

Publicerad: 15 Februari 2012, 14:56

Siba öser lovord över Valentin & Byhr efter första året trots kritiken på sociala medier mot Fabians Värld-konceptet: – Vi har inte testat den här typen av humoristisk reklam innan, men vi känner verkligen att det speglar oss som företag. Vi har roligt på jobbet, säger Nora Ay, informationsansvarig för Siba.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSibaFabian Bengtsson

Idag, onsdag, kunde resume.se berätta att Siba går ut med en ny  reklamfilm i nästa vecka där bolagets vd Fabian Bengtsson ber om ursäkt  för att man störde julefriden i samband med kampanjen Fabians Värld.

Siba är ändå tillfreds med Valentin & Byhrs arbete med julkampanjen:
–  De har varit med sedan starten för hela vårt reklammanér och vi är  jättenöjda med det första året. Vi kan inte säga annat än att vi sticker  ut lite i mediebruset, vilket var precis vad vi ville uppnå, säger Nora  Ay, informationsansvarig på Siba.

Hon uppger också att mätningar  för julen såväl som för januari och februari ger vid handen att  försäljningen har ökat på ett mycket positivt sätt sedan man drog igång  Fabians Värld.

Hon kan visserligen förstå att reklamen väcker  känslor, både positiva och negativa, men menar ändå att allt sker med en  humoristisk underton. Detta gäller naturligtvis även den kommande  förlåt-mig-kampanjen.

Varför är humor så viktigt i reklam?
–  I dagens hårda konkurrens är det svårt att sticka ut och påvisa en  annan bild av företaget och reklam är ett sätt att uppnå detta, säger  Nora Ay.

Hon uppger också att Siba inte har provat en humoristisk  inriktning tidigare, men menar att det hela har gett mersmak sedan  Fabians värld lanserades i samband med Sibas 60-årsjubileum.

Hon tycker också att reklamen speglar Siba som företag:
– Det är kul att gå till jobbet hos oss, säger Nora Ay.

Men även på måndagar?
– Ja, särskilt då för då man får träffa sina roliga kollegor igen, säger Nora Ay.

Hur ser egentligen Fabian Bengtsson på att medverka i kampanjerna?
– Han är extremt storsint och bjuder på sig själv. Han tycker också att det är riktigt roligt vid inspelningarna, säger Nora Ay.

På sociala medier säger man att er kampanj är en kopia av David Brents musikvideo i The Office. Hur ser du på det?
–  Vi har förstått att Fabian-kampanjerna väcker en del känslor och  reaktioner, men det är som sagt med glimten i ögat vi gör det, säger  Nora Ay.

Valentin & Byhrs CD, Magnus Tengby, tar också lätt på kritiken:

"Vi  har självklart sett musikvideon med David Brent. Men vi tycker att han  glömde många av dom klassiska pojkbands-videoscenerna i sin video så vi  ville göra en som var mer komplett. Vi har fått med nästan alla.",  skriver han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.