Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Siba slutar med rea

Publicerad: 4 juni 2012, 08:44

Hemelektronikjätten Siba slutar helt och hållet med rea:
– Vi har lyssnat av marknaden och på våra kunder, vilket lett till att vi nu alltid kommer att ha superlåga priser i stället för att ha rea några gånger per år, säger Fabian Bengtsson, vd för Siba i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

SibaValentin & Byhr

Siba har kartlagt kunderna och kommit fram till att man inte efterfrågar rea på samma sätt som förr.

En oberoende undersökning visar att 76 procent för ökat förtroende för hemelektronikkedjor som har låga priser året om.

63 procent föredrar också om priserna håller en låg nivå under hela året:

– Julrean och sommarrean har varit tradition för oss. Men nu är det dags att tänka nytt, säger Fabian Bengtsson i en kommentar.

Han menar att elektronikkunderna hellre handlar teknik till låga priser utefter behov i stället för vid på förhand bestämda tillfällen.

Siba slutar också med begreppen internetpris och butikspris. Det vill säga priserna är likadana oavsett inköpskanal.

Siba slutar också med begreppen internetpris och butikspris. Det vill säga priserna är likadana oavsett inköpskanal.

Undersökningen genomfördes av Computer Assisted Web Interviewing under vecka 20. Panelen bestod av 300 personer i åldern 15-64 år – de fick ingen information om vem som ligger bakom undersökningen.

Hur vågar ni ta ett så pass viktigt beslut utifrån vad endast 300 personer tycker?
– Vi har gjort flera undersökningar och funderat över detta under lång tid. Vi har även gjort undersökningar bland våra säljare och även haft frågan uppe hos ledningsgruppen. Den oberoende konsumentpanelen ser vi mer som ett kvitto och bevis på det som vi har tittat på och känt under flera månaders tid, säger Sara Widman, informatör på Siba.

Filmen gjordes av Silverbullet Film

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SibaValentin & Byhr

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.