Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sibas reklam klår konkurrenternas

Publicerad: 22 mars 2012, 08:09

Sibas reklam med dess vd Fabian Bengtsson som frontfigur mest effektiv.

Foto: Pressbild.

Sibas reklam gav 2,23 procent effekt per investerad miljon. Med detta är man allra mest effektiv inom hemelektronikbranschen. Det visar Indikats sammanställning över 2011.


Ämnen i artikeln:

SibaElgigantenJohan Rosenblom

Elgiganten satsar hårdare på reklam än Mediamarkt, men den sistnämnda  är mer effektiv. Men allra effektivast är dock Sibas reklam, enligt  Market som refererar till Indikats rapport för 2011:

– Vi arbetar ständigt med att göra mer av mindre och är naturligtvis  nöjda med att reklamen är effektiv trots att vi spenderar förhållandevis  lite pengar, säger SIBAs vd Fabian Bengtsson.

Indikat konstaterar dock att hemelektronikbranschens reklam ger allt sämre genomslag.

En  förklaring kan vara att kedjorna har minskat sin reklammängd under 2011  med 130 miljoner kronor till 1,7 miljarder kronor, enligt Market som  hänvisar dessa siffror till Sifos branschsummering.

Här har man framförallt dragit ned på satsningarna med oadresserad direktreklam.

Market  konstaterar att Sibas reklam sticker ut i Indikats analys. Storsatsningen på Fabians Värld ökade minneseffekterna, vilket gjorde  att Sibas reklam var allra mest effektiv under 2011, enligt Indikat.

Media  Markt bytte reklamkoncept i höstas till Mark och gänget på lagret, men  hamnade endast på en tredje plats när det gällde hur effektiv reklamen  är.

Men då får man alltså tänka på att det nya konceptet endast gällde  under den sista delen av 2011:
– Vi noterade att vi under 2011  inte hade tillräckligt bra avkastning på vissa kampanjer och medier, och  valde att ändra strategi. Under 2011 jobbade vi med en bredare  mediemix, säger Johan Rosenblom, marknadschef för Media Mark i Sverige.

Market konstaterar också att Netoonet minskade sina reklaminvesteringar under förra året, vilket även gjorde att erinran sjönk.

Expert drog också ned på sin reklam, vilket i sin tur gav minskad erinran.

I en pressrelease hävdar Siba också att man har haft en bra start på 2012. Under årets två första månader ökade försäljningen, sett till jämförbara butiker, med närmare 20 procent.

De är effektivast:
Reklameffektivitet för hemelektronikaktörer under 2011. Indikat har mätt erinran i procent per miljoner kronor brutto i traditionella medier, men man räknar inte in internet.
Siba 2,23
Expert 1,58
Media Markt 1,08
Elgiganten 0,84
Netonnet 0,77
Audio Video 0,46
Dustin 0,45
Komplett.se 0,28
Euronics 0,18

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.