Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sibel tar ton för McDonalds

Publicerad: 11 november 2008, 15:29

McDonalds laddar upp med en kampanj för att få folk till restaurangerna under World Children’s Day helgen den 22-23 november. Till sin hjälp har de sångerskan Sibel.


Sångerskan Sibel Redzep är ambassadör för Ronald McDonald Hus i Linköping. Nu deltar hon i kampanjen som ska locka folk till World Children’s Day på McDonalds alla restauranger i Sverige.

– Förra årets World Children’s Day insamling gav 3,1 miljoner kronor, det hoppas vi slå i år. 10 procent av försäljningen under helgen går till det nya huset i Linköping och skänker man pengar i sparbössorna på restaurangerna får man Sibels nya låt som tack, säger Petra Dahlman, CSR-ansvarig på svenska McDonalds.

Sibel deltar dels i radiokampanjen som startar idag, tisdag, samt bidrar med sin musik som ett erbjudande till dem som ger ett bidrag under World Children's Day insamlingen. Sibel har tidigare i år dedicerat sin låt Make Believe till Ronald McDonald Hus och delar av intäkterna från den går till nya huset i Linköping.

Varför valde ni Sibel?
– Det var egentligen hon som valde oss. Hon har själv varit svårt sjuk när hon var liten och spenderade då mycket tid på sjukhus. Så hon hörde själv av sig till oss och sa att hon ville jobba med Ronald McDonald Hus. Med den här kampanjen ger hon hopp till sjuka barn samtidigt som hon hjälper till att samla in pengar.

Kampanjen består förutom radio även av en printkampanj som startar nästa vecka. Dessutom använder McDonalds sina  4 191 000 brickunderlägg i restaurangerna för att få ut information om helgen.

Sibels nya video till låten ”I’m Sorry” släpps exklusivt på restaurangerna under helgen. Dessutom får de som skänker pengar i bössorna möjlighet att ladda ner hennes låt samt ytterligare en jullåt som hon sjungit in specifikt för McDonalds.

Radiospoten kommer att gå i Mix Megapol, Rix Fm, Lugna Favoriter, Rockklassiker, Vinyl, The Voice, NRJ, Star Fm och Radio 107,5. Printannonsen kommer att gå i Aftonbladet och Expressen.

Lyssna på radiospoten

McDonalds

Arbetsgrupp och Ronald McDonald Hus: Birgitta Mossberg generalsekreterare Ronald McDonald Barnfond, Mikael Wennerros projektledare marknad, Petra Dahlman CSR-ansvarig

Reklambyrå: DDB
Arbetsgrupp: Viktor Arve ad, Patrik Emt ad, Patrick Dry copy, Mattias Manitski copy, Daniel Liljas formgivare, Johan Holmström cd, Lotta Westerberg projektledare, Joachim Levin produktionsledare
Mediebyrå: OMD
PR-byrå: Prime

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.