Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sibylla lanserar nytt koncept mitt i coronakrisen

Publicerad: 27 April 2020, 09:41

Vinters lansering av Sibyllas koncept ”Originalet sedan 1932” var planerat till mitten av maj. Coronautbrottet gjorde att kunde ville snabba på processen.


Ämnen i artikeln:

SibyllaVinter

Det var i slutet av förra året som Vinter fick uppdraget att ta fram ett nytt kommunikationskoncept för snabbmatskedjan Sibylla. Uppdraget handlade bland annat annat skulle ta tillvara och lyfta fram Sibyllas 88-åriga historia.

– Vi kände att vi behövde lyfta fram det som verkligen är vi på ett tydligare sätt. Det som skiljer oss från våra konkurrenter. Bara att få säga ”Originalet sedan 1932” var befriande för oss alla som jobbar med Sibylla, säger Lena Lundvall, marknadschef på Sibylla i en kommentar.

Konceptet ”Originalet sedan 1932” var tänkt att lanseras i samband med kedjans årliga sammankomst ”Sibylla United” i mitten av maj. Coronautbrottet och den situation det skapade för branschen, fick Sibylla att forcera tidsplanen ordentligt. 

– Det kändes helt rätt att vi fattade det beslutet. Ingen vet ju hur vår bransch ser ut efter Corona. Vi ville gasa på eftersom vi dessutom har ett erbjudande som faktiskt fungerar bra, med exempelvis drive-in, utkörning och beställning via Sibylla-appen, säger Lena Lundvall i en kommentar.

Kommunikationen har hittills kablats ut i tre olika huvuddelar.  

Reklamfilmen där ett barnbarn till Sibyllas grundare berättar om resan från 1932. 

 

Annonsering i lokal morgonpress med budskapet ”I nöd och lust” där man berättar om att man funnits med i historien genom världskrig, oljekriser och askmoln. 



Taktisk erbjudandeannonsering av den Corona-anpassade Hemburgaren” främst via sociala medier.

– Extra skoj är det att RAM-mätningen på printannonsen ”I nöd och lust” gav jättehöga värden. Bland annat var helhetsbetyget och tre andra mätpunkter de högsta inom kategorin snabbmat man någonsin sett sedan Mediekompaniet började göra sina mätningar för åtta år sedan, säger Lena Lundvall. 

Vid sidan av kommunikationskonceptet har Vinter även arbetat fram ett nytt visuellt uttryck som snabbare ska särskilja Sibylla från konkurrenterna. 

- När det kommer till det visuella är det lätt att ha synpunkter. Men det har varit en mycket bra resa med Sibylla. Vi har under hela processen haft med oss ett marknadsråd där flera franchisetagare ingått. På så sätt har vi kunnat förankra varje steg, och då är det enklare att få fler att sluta upp bakom arbetet. Det gäller både kommunikationen och det visuella. Vi har velat hitta tillbaka till enkelheten igen. Sibylla handlar i grunden om god snabbmat kort och gott, härligt saftiga burgare med mycket smak, säger Magnus Ahlqvist, kundansvarig och strateg från Vinter i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SibyllaVinter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.