Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sillkrocken

Publicerad: 23 November 2010, 14:57

Nyligen lanserade Abba sin kampanj inför julen. Namnet är sillkampen och består av en tävling på kampanjsajten. Nu släpper Axfood-märket Garant sin egna silltävling: Sillracet.


Ämnen i artikeln:

Axfood

Faksimil från de båda kampanjsajterna.

Det blir en rejäl sillkrock i år. Både Abba och konkurrenten Garant gör varsin silltävling på nätet inför julen. Abba drog igång sin kampanj vecka 45. Byrån Narva, som står bakom Garants kampanj, såg den några dagar innan det var dags för deras släpp.

– Produktionen och tänket var redan satt då. Nu har det blivit ett sillrace på flera plan om man säger så, säger Niklas Franck, kundansvarig på Narva.

Hos Abba känner man obekant med Garants nya kampanj.

– Det hade jag ingen aning om, säger Birgitta Lycke, marknadschef på Abba.

De båda kampanjerna skiljer sig ändå åt. I Abbas variant tävlar två specialsmaker mot varandra. Vinnaren får stanna i Abbas sortiment.

I Garants kampanj får besökarna rösta på de befintliga smakerna i sortimentet – och de smaker som besökarna själva laddar upp. De tio populäraste går vidare till en jury som väljer ut en vinnare, som sedan hamnar i butikerna.

Även i Abbas kampanj kan besökarna ladda upp sina egna recept på kampanjsajten och vinnarna publiceras i boken ”svenska folkets bästa sill”.

– Det är ganska roligt att det finns likheter. Det kan säkert ge oss ännu mer uppmärksamhet, säger Niklas Franck.

Abbas "Sillkampen" görs i samarbete med Prime PR.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Axfood

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.