Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Silverlejon till IKEA:s meningslösa reklamfilmer

Publicerad: 20 Juni 2018, 10:15

IKEA och Åkestam Holst uppmanade tittarna att klicka bort reklamfilmen. För det tar man hem ett silverlejon i Cannes Lions entertainment-kategori.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstCannes Lions 2018IKEAReklam

Delar ur IKEA:s och Åkestam Holsts koncept "Där livet händer" prisades redan vid förra årets Cannes Lions-festival.

Och vid sidan av gårdagens två guldlejon i print, för "kissannonsen", får man nu även ett silver i entertainment-kategorin. Det bidrag som prisas är "IKEA:s irresistibly boring trueview ads" som kom ut hösten 2017. Den gyllene regeln för pre-roll annonser är att få folk att stanna kvar efter de inledande fem sekunderna, då de kan välja att klicka bort reklamen. Men i IKEAs reklamfilmer uppmuntras tittaren istället att klicka bort reklamen, till en omvänd effekt.

Reklamfilmerna är tre till sju minuter långa och porträtterar den ofta rätt långtråkiga vardagen.

Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, är nöjd:

– Givetvis otroligt roligt, i synnerhet för Stephanie Moradi, som skrivit annonsen ”Glid inte isär”. Att dessutom våra filmer för Ikea vinner lejon är ju ett bevis för att vårt extremt väl sammanhållna koncept ”Där livet händer” fungerar även internationellt, säger han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.