Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 juni 2013, 17:04
Silverlejon för The Fan Clubs Toolpool för Malmö Järnhandel.
The Fan Clubs Guldäggs-belönade kampanj Toolpool för Malmö Järhandel kammade hem ett silverlejon i kategorin Promo & Activation där Grand Prix gick till donationskortskampanjen Immortal Fans, gjord av Ogilvy Brazil för Sport Club Recife. Det blev även fyra svenska bronslejon – till RBK för Natalia Project och Åkestam Holst för Pressbyrån (2 stycken) och Swebus.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsGrand Prix-vinnaren Immortal Fans gjorde ett starkt intryck på juryn. Kampanjen har lyckats bryta en barriär när det gäller viljan att donera sina organ efter döden.
Detta genom Ogilvy Brazils grepp med donationskort bland fansen hos klubben Sport Club Recife. Supportrarna har blivit villiga att skänka organ till andra fans – på så sätt blir de"odödliga" i supporterskaran och hängivenheten till klubben.
Juryn ansåg att bidraget är starkt och verkligen gör skillnad – den kan även ge spridningseffekt internationellt för att få fler att skaffa donationskort.
– Det är ett solklart exempel på aktivering, säger Fredrik Josefsson på Åkestam Holst som ingick i juryn.
Han hade även andra favoriter som hyllade australiensiska kampanjen ”Dumb Ways to Die" och Doves Real Beauty Sketches.
Han är även imponerad av The Fan Club.
– Deras Toolpool är ett bra jobb som ju också vann Guldägg.
Magnus Helander
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions