Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Simon Sköld fälls av RO för smygreklam

Publicerad: 8 Mars 2021, 12:52

Simon Sköld tillsammans med sin fru, författaren Camilla Läckberg.

Foto: Christine Olsson/TT

Instagraminlägget där träningsprofilen Simon Sköld gör reklam för sin PT-verksamhet bör reklammärkas – det slår Reklamombudsmannen fast. Inlägget är i skrivande stund kvar, omärkt, på influencerns konto.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenInstagramInfluencer

Skaran av svenska influencers som fälls för smygreklam fortsätter att växa. Efter att en privatperson anmält ett inlägg på influencern och träningsprofilen Simon Skölds Instagram-konto fälls nu posten av Reklamombudsmannen. Han är även känd för sitt äktenskap med författaren Camilla Läckberg

Den anmälda bilden visar en före- och efterbild på en kvinnokropp, enbart iklädd underkläder. Under bilden finns texten: 

”Träning & Kost - två delar som fungerar bäst ihop! Jag har snart varit aktiv i 2 år med online träning och jag älskar att få vara med och hjälpa människor att nå sina mål! Vill du ha hjälp kan du fylla i en intresseanmälan, länk finns i min bio. Självklart är den inte bindande utan bara för information”. 

I bildtexten finns även en länk till Simon Skölds hemsida där han säljer tjänster inom träning och viktnedgång. 

I ett yttrande till RO skriver Simon Sköld att det är omöjligt att göra något köp via den länk som han uppmanar sina följare att besöka. 

”Det enda som går att göra via internet är att fylla i en intresseanmälan om att man är intresserad av att delta”, går att läsa i yttrandet. 

Reklamombudsman Elisabeth Trotzig håller dock inte med om att det inte innebär att inlägget bör räknas som reklam. 

”Reklamombudsmannen konstaterar att inget, vare sig i bilden eller i de två första raderna av texten som syns innan brytpunkten ”mer”, tydliggör att det är reklam för annonsörens tjänster. Det innebär att en genomsnittskonsument inte omedelbart uppfattar inlägget som reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler”, skriver hon i sitt beslut.

Det fällda inlägget ligger i skrivande stund kvar på Simon Skölds Instagramkonto. 

Läs mer: Advokaten guidar: Fem fallgropar varumärken bör undvika vid influencer marketing 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.