Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Simstjärnor tar barnen under ytan – har simlektioner med VR

Publicerad: 7 Juli 2016, 09:58

Simon Sjödin, Jennie Johansson och Erik Persson tar med barnen på simtur i ny kampanj.

Svensk Simidrott och Eon vill tillsammans med svenska simlandslaget göra barn mer trygga i vattnet med VR.


Ämnen i artikeln:

Apartment5RipplerM&C SaatchiEon

Var femte barn i åldern 4–17 år kan inte simma, enligt en undersökning av Trygg Hansa. Det vill Svensk Simidrott ändra på.

Därför har man tagit landslagsstjärnorna Simon Sjödin, Jennie Johansson och Erik Persson till sin hjälp för att spela in en VR-film tillsammans med Eon, som kan användas för att ge barn vana vid vatten i ett tidigare skede.

Förhoppningen är också att 360-upplevelsen ska inspirera barnen till att vilja lära sig simma.
– Vi hoppas och tror att den här satsningen kan göra stor skillnad och motivera såväl barn som vuxna till att börja simma, då de får uppleva hur kul det är via VR-teknik, säger Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet i en kommentar.

Precis som Samsungs kampanj för att bota fobier, refererar man till forskaren och psykologen Philip Lindner, som menar att man med VR-terapi kan sänka ångest inför olika typer av fenomen, till exempel spindel- eller vattenrädsla.
– Med VR kan man virtuellt återskapa och detaljstyra en realistisk, fängslande och trygg upplevelse där man får prova på att utsätta sig för – och stanna kvar i – obehagliga situationer så att man får uppleva att obehaget faktiskt ebbar ut av sig självt och det man fruktade skulle hända förmodligen inte gör det, kommenterar han.

Kampanjen är gjord tillsammans med M&C Saatchi Stockholm, pr-byrån Rippler
och produktionsbolagen Apartment5 och  Lygrell & Silver.

Se VR-filmen här och kampanjfilmen nedan.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.