Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sir Martin Sorell: En seger för fransmännen

Publicerad: 30 juli 2013, 07:31

Byrånätverket WPP:s fyra år som världens största verkar nu vara till ända. Och enligt vd sir Martin Sorell är Publicis/Omnicom-sammanslagningen en seger för fransmännen.


Ämnen i artikeln:

WPP

När Publicis/Omnicom-affären slutligen är i hamn kommer världens största byrånäverk att ha skapats med en gemensam omsättning på nästan 300 miljarder och 130 000 anställda.

Därmed petas brittiska WPP ner från tronen. Genom en stor aptit på affärer lyckades Sir Martin Sorell passera John Wrens Omnicom 2009 och har sedan dess varit världens största byrånätverk. Men WPP:s årliga omsättning på 135 miljarder kommer helt att hamna i skuggan av den nya jätten.

Sorell säger i ett uttalande att affären innebär en seger för fransmännen.

– Det är ett mycket djärvt drag av de båda företagen att genomföra detta, säger han. Framför allt är det en lysande affär för Publicis som kommer att få ut mer än de stoppar in i affären. Men om företagskulturerna fungerar ihop får tiden utvisa.

I och med att Publicis och Omnicom blir störst på marknaden, med WPP som tvåa följt av Interpublic Group, Dentsu och Havas, så har spekulationerna kommit igång krong att Sir Martin Sorell kommer att ge Publicis/Omnicom en match genom uppköp eller sammanslagning.

– Ytterligare sammanslagningar är en oundviklig utveckling, säger Sir Martin Sorell. Men för WPP:s del kommer det att dyka upp stora möjligheter för oss att växa organiskt eftersom affären kommer att skapa stor turbulens i vår bransch såväl bland kunder som anställda.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.