Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 januari 2010, 09:26
Journalisten Åke Lindberg fortsätter att bevaka den svenska reklambranschen. Nu kommer boken ”The world of creatives” – där 27 byråer tillsammans med en kund berättar om ett case.
Ämnen i artikeln:
Martin SorrellNya boken ”The world of creatives”
Åke Lindberg
Åke Lindberg rekryterades till Resumé för att ta hand om bokutgivningen. Det var på den tiden då tidningen fortfarande ägdes av Reklamförbundet (som numera heter Komm).
Han har genom åren varit en flitig bokutgivare. Under åren har han givit ut böckerna ”Kreativa byråer” och ”Art Directors & Designers”.
De senaste åren har han lämnat reklambyråerna för att göra böcker om restauranger. Först i Sverige och Norge. Nu står Finland näst på tur. Det var också genom de böckerna som han fick ett handfast tips av WPP-chefen Sir Martin Sorell.
– Det var Pyttan som gav honom restaurangboken. Då tyckte han att vi måste börja skriva våra böcker på engelska.
Så blev det också. När ”The world of creatives” kom ut nu i dagarna är den på engelska – fast det bara är svenska byråer som porträtteras. Och självklart flirtar han också med reklamdramat ”Mad men”.
– Omslagsbilden är från Mel Boldt & Associates i Chicago och tagen 1962.
De flesta av Sveriges största reklambyråer är med i boken. Bakom de flesta av texterna står Åke Lindberg själv, men även Peppe Engberg, Dan Jörgenson och Nicklas Berglund har skrivit i boken.
Byråerna som är med i boken betalar för sin medverkan. I affärsidén ligger sedan att de även ska köpa en del av upplagan. Totalt är upplagan på 2000 exemplar.
– Jag hoppas att sälja slut på den. Vi ska sälja den utomlands också.
Har Sir Martin Sorell köpt något ex?
– Brand Union, där Pyttan tidigare var vd, har köpt ett antal, men jag vet inte om de skickat något.
”The world of creatives” är designad av Dolhem Design, som också är porträtterade i boken.
Tobias Rydergren
Ämnen i artikeln:
Martin Sorrell