Reklam
Sir Martin Sorrell har full vind i WPP-seglen
Publicerad: 29 augusti 2013, 08:53
Foto: Pontus Höök.
WPP höjer sina tillväxtmål efter att verksamheten redovisat en 19-procentig vinstökning (vinst före skatt) till 427 miljoner pund under det första halvåret. Verksamheten visar också på en 5-procentig omsättningsökning under juli.
KB
Karl-Johan Byttner
WPP rapporterar en omsättningsökning på 7 procent till 5,3 miljarder pund under det första halvåret 2013 – här bör nämnas att den organiska tillväxten stod för 2,4 procent, enligt brittiska The Guardian.
Sir Martin Sorrel kunde inte låta bli att ge en passning inför den kommande sammanslagningen mellan Publicis och Omnicom:
– Potentiella kunder, och kanske ännu viktigare personliga konflikter, blir avsevärda. Vi räknar med att en sammanslagning ger oss och andra konkurrenter utökade möjligheter, säger Sir Martin Sorrell till The Guardian.
WPP har meddelat att den organiska tillväxten under juli låg på 5 procent, vilket var något högre än den beräknade tillväxten för helåret – 3 procent.
Så här skriver bolaget:
”Det har varit en inbromsning av tillväxttakten hos snabbväxande marknader som Asien- Stilla Havs-regionen, Latinamerika, Afrika, Mellanöstern och Central- och Östeuropa, men detta kompenserades mer än väl av en påtaglig förbättring i omsättningsökningen hos de mer mognare marknaderna Nordamerika och Storbritannien under det andra kvartalet.”
WPP:s Nordamerika-verksamhet redovisade en omsättning på 954 miljoner pund under Q2.
Västeuropaverksamheten hade det dock kämpigare och backade med 1,2 procent till en total på 667 miljoner pund under Q2.
Här gick visserligen länder som Tyskland och Turkiet starkt, medan Frankrike, Spanien, Italien och Grekland har det tufft.
Asien Stilla Havs-regionen, Latinamerika, Afrika och Mellanöstern ökade med 5,2 procent till 824 miljoner pund, vilket var en minskning i förhållande till Q1 då ökningen låg på 7,8 procent.
Av WPP:s alla verksamheter var det endast pr-biten och public affairs som backade. PR-intäkterna sjönk med 3,1 procent under Q2 och 3,6 procent under första halvåret.
Annonsering- och mediebolagsverksamheten stod för 41 procent av bolagets totala intäkter på 5,3 miljarder pund
.
De totala intäkterna för hela verksamheten ökade med 4,7 procent i förhållande till Q2 förra året, medan ökningen under Q1 jämfört med Q1 förra året landade på 3,9 procent.