Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sir Martin Sorrells S4 Capital köper ytterligare byrå

Publicerad: 4 December 2018, 08:30

Efter att i somras ha köpt Mediamonks lägger nu S4 Capital 1,3 miljarder kronor på att förvärva den San Fransisco-baserade adtech-leverantören Mightyhive.


Ämnen i artikeln:

ReklamS4 CapitalSir Martin Sorrell

Tidigare i år tvingades Sir Martin Sorrell lämna det WPP han för 33 år sedan grundade. Sorrell fick lämna rollen som vd för WPP efter att en intern utredning funnit att han missbrukat företagets tillgångar samt att han betett sig illa mot personal. I hans ställe har Mark Read tagit över och börjat fusionera datadrivna byråer som Wunderman med mer traditionella reklambyråer som JWT.

Sorrell å sin tur startade kort efter sin avgång bolaget S4 Capital och meddelade sitt första förvärv när han köpte digitalbyrån Mediamonks, en byrå som kommer stå i centrum för all verksamhet inom S4.

Nu meddelar S4 Capital sitt andra förvärv – den programmaticinriktade adtech-leverantören Mightyhive. Köpesumman för den San Fransisco-baserade byrån är dryga 1,3 miljarder dollar. Att S4 Capital lägger vantarna på en byrå på den amerikanska västkusten är ingen slump och i ett uttalade säger Sir Martin Sorrell att man kommer stärka sitt fokus på kunder som Apple, Microsoft, Google och Facebook.

– S4 Capital vill bidra med en ny typ av digital marknadsföring för allitfrån lokala till globala varumärken. Inledningsvis kommer vi göra det genom att fokusera på tre områden: utveckla en global digital contentplattform, egen data som kan stärka både vår medieplanerande och vår kreativa verksamhet samt att erbjuda digitala medieköp, säger Sir Martin Sorrell i ett uttalande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.