Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Situationen är katastrofal"

Publicerad: 2 mars 2011, 14:13

Nästa vecka lanserar Svenskt Kött tillsammans med kommunikationsbyrån Hilanders Kitchen en nationell kampanj för att upplysa om svenska djuruppfödares svåra förhållanden. – Hundra grisuppfödare lägger av varje månad. Situationen är katastrofal, säger Fredrik Lundgren, strateg och projektledare på Hilanders Kitchen.


Hilanders Kitchen tillsammans med Svenskt Kött lanserar kampanj om svenska djuruppfödares förhållanden.

Tanken med kampanjen är att upplysa om svenskt djurskydd och att konkurrensen från importerat kött gör det omöjligt för svenska djuruppfödare att få någon lönsamhet.

– I 20 års tid har det varit svårt för djuruppfödare i Sverige. Vi har väldigt stränga djurskyddslagar här i landet och samtidigt är det okej att importera kött från andra länder där djuren har levt under vidriga förhållanden. Det är en paradox, man vill att djuren ska må bra men man är inte villig att betala för det, säger Fredrik Lundgren til Resume.se.

Enligt kampanjen lägger 100 grisuppfödare i månaden av för att det inte finns någon lönsamhet.

– Just nu är läget katastrofalt. Det krävs pengar och tid av uppfödarna men det finns inget intresse från konsumenternas sida att betala. När de står vid charkdisken tänker de med plånboken och det vill vi ändra på.

Vilka reaktioner tror du kampanjen kommer att få?  
– Vi hoppas att folk tänker till. Vi vill inte att folk ska äta mer kött utan rätt kött när de väl äter det.

Detta är den första av ett antal kampanjer som Svenskt Kött och Hilanders Kitchen kommer att lansera under året.

– Vi måste vara lite politiskt provocerande så här i början när läget ser ut som det gör, men vi kommer även fokusera på till exempel matglädje i framtida kampanjer.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.