Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SJ:s klimatkampanj fälls av RO – läs fler beslut här

Publicerad: 15 Oktober 2020, 10:00

SJ har med Forsman & Bodenfors som byrå lyft fram argumentet att en flygresa mellan Göteborg och Stockholm släpper ut 40 000 gånger mer koldioxid än motsvarande tågresa, bland annat har två tåg fått klimatmärkningen.

SJ, Stadium och Northmill Bank är tre annonsörer som har fått rött ljus den senaste tiden.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenSJStadiumNorthmillKonsumentverket

Tillsammans med Forsman & Bodenfors har SJ positionerat varumärket hårt kring hållbarhet sedan förra året. Nu fälls bolaget för följande miljöpåstående av Reklamombudsmannen, som anser att argumentet är vilseledande.

”En flygresa mellan Stockholm och Göteborg släpper ut lika mycket koldioxid som 40 000 tågresor på samma sträcka”.

Efter en anmälan till Reklamombudsmannens opinionsnämnd har tågbolaget delvis backat från påståendet. Nämnden bedömer att jämförelsemodellen är mycket vansklig.

I sitt svar till nämnden skriver SJ och de utgått från beräkningar i SAS Emission Calculator (Koldioxidkalkylator – Passagerare, version ”simplified”). Vid tidpunkten då beräkningen genomfördes var utsläppen för en genomsnittlig flygresa mellan Stockholm (Bromma) och Göteborg (Landvetter) vid en jämförelse med tågets koldioxidutsläpp motsvarande 40 000 tågresor.

SAS har sedan justerat siffrorna i sin utsläppskalkyl och efter nya beräkningar under våren har SJ kommit fram till att en flygresa mellan storstäderna i stället motsvarar 25 000 tågresor, en uppgift som också har korrigerats i utskick till privat- och företagskunder. 

Sport- och friluftskedjan Stadiums egen hållbarhetsmärkning har stora brister, anser Konsumentverket efter att ha granskat varumärket i verkets löpande tillsynsarbete. Myndigheten bedömer att ett antal plagg är märkta som hållbara utan närmare förklaring. Konsumentverkets övergripande slutsats är att märkningen och miljöpåståendena har används alltför vagt och opreciserat. Marknadsföringen bedöms därför som vilseledande. Stadium har fått möjlighet att yttra sig i ärendet, innan Konsumentverket fattar ett beslut om nästa steg.

Northmill Bank kritiseras av Konsumentverket för bristande måttfullhet i sin lånereklam. Verket slår ned på att bara den lägsta möjliga räntesatsen framhålls, vilket bedöms som vilseledande och lockande till oöverlagda beslut.

”Samtliga konsumenter har inte möjlighet att erhålla den angivna frånräntesatsen vilket kan innebära en sämre kreditsituation än den som marknadsförs . En frånräntesats kan dessutom locka konsumenter till att fatta oöverlagda beslut då konsumenter kan uppfatta ett erbjudande med frånräntesats som extra lukrativt.”, skriver myndigheten i sitt beslut. 

Kreditbolaget får nu chans till rättelse.

KB Jem & Fix gjorde reklam för hemmapoolen Lay Z-Spa Miami på sin hemsida, med ett erbjudande som sträckte sig under veckorna 26 och 27 till ett bra pris. En anmälare reagerade på att produkten var slutsåld för säsongen redan vecka 26. Trots det fanns produkten med i reklambladet för vecka 27. Annonsören förklarar att de inte hade räknat med de försäljningsvolymer som sommaren gav. Reklamombudsmannen bedömer att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar reklamen som att erbjudandet gäller till och med slutet av vecka 27. Reklamen är vilseledande eftersom annonsören inte har haft det utbud som de marknadsförde. 

Ett husvagnsföretag i Jönköping, Hobby-Wohnwagenwerk Ing, kritiseras av Konsumentverket för att i en annons ha framställt en husvagnssemester som klimatsmart. Verket understryker att uttrycket är vagt och behöver preciseras och att husvagnar normalt är miljöbelastande produkter. Annonsen klassas därför som vilseledande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.