Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SJ visar upp nya X2000 i VR-film

Publicerad: 30 januari 2017, 12:35

Foto: Stefan Nilsson

Premiärturen för det nya X2000 dröjer till 2018 – men redan nu kan SJ i en ny VR-film visa hur de nya tågen ser ut.


Ämnen i artikeln:

SJReklamVR-teknik

Under det kommande året kommer de nya funktionerna på SJs nya X2000 att testas. Det blir bland annat nya stolar, ny bistro och uppgraderat WiFi. I en ny VR-reklamfilm kan nu kunderna få följa med på en rundtur i de nya tågen.

– VR ger helt nya möjligheter att visualisera och skapa upplevelser som adderar tydligt värde. SJ är offensiva med att testa och innovera. Vårt samarbete visar vilken enorm nytta tillför, säger Cecilia Beck-Friis, VD på Rayvr som tagit fram filmen åt SJ.

Den nya filmen guidar tittaren genom både första- och andraklass samt den nya bistron.

Under 2017 kommer all ny teknisk utrustning på tågen att testas och premiärturen är planerad till tredje kvartalet 2018. År 2020 är målsättningen att alla X2000-tåg ska ha fått ny inredning, nya stolar, ny bistro, nya digitala skärmar och nya tekniska system.

SJ har gjort flera nya digitala satsningar det senaste året. Efter vidlyftig kritik mot deras hemsida lanserade man under 2016 både en ny hemsida och app. Man försökte även, med hjälp av världens äldsta bloggare, få äldre kunder att boka sina resor digitalt.

Reklamfilmen för SJ är en av de första större uppdragen för Rayvr som bildades sommaren 2016. Bakom bolaget står tre tunga medieprofiler. Utöver tidigare nämnda Cecilia Beck-Friis med en bakgrund som vice vd för TV4-gruppen, finns även Per Åström och Anders Ribbing med. Åström, som är produktchef, har tidigare jobbat som teknikchef på Aftonbladet, Schibsted, SvD och senast som innovationschef på TV4. Ribbing är produktchef och har tidigare jobbat på IMG, Digger och TV4 men var innan flytten till Rayvr chef för Nya Affärer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SJReklamVR-teknik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.