Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 September 2020, 12:18
Linda Wetterborg anser att det nya konceptet lyckas bättre med representation än vita och homogena Telenorfamiljen. I våras råkade VW ut för massiv kritik efter en rasistisk reklamfilm som var framtagen centralt. Jeanette Asteborgs ambition är att lämna så mycket feedback som det går.
Foto: Montage
Svensk reklam har en förkärlek för unga, vita och smala. Resumé har pratat representation, kravställning och självkritik med Volkswagens Jeanette Asteborg och Telenors Linda Wetterborg med anledning av undersökningen ”Rättvisaren” som publicerades i veckan.
I tisdags släpptes Mediekompaniets undersökning Rättvisaren som i år har kartlagt representationen i svensk reklam. Rapporten fick viss spridning och har uppmärksammats av bland annat TT och TV4.
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.