Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Självkritiska marknadschefer om vilka som syns i svensk reklam: ”Har stor möjlighet att påverka”

Publicerad: 24 September 2020, 12:18

Linda Wetterborg anser att det nya konceptet lyckas bättre med representation än vita och homogena Telenorfamiljen. I våras råkade VW ut för massiv kritik efter en rasistisk reklamfilm som var framtagen centralt. Jeanette Asteborgs ambition är att lämna så mycket feedback som det går.

Foto: Montage

Svensk reklam har en förkärlek för unga, vita och smala. Resumé har pratat representation, kravställning och självkritik med Volkswagens Jeanette Asteborg och Telenors Linda Wetterborg med anledning av undersökningen ”Rättvisaren” som publicerades i veckan.


Ämnen i artikeln:

MediekompanietJämställdhetTelenorVolkswagenMångfald

I tisdags släpptes Mediekompaniets undersökning Rättvisaren som i år har kartlagt representationen i svensk reklam. Rapporten fick viss spridning och har uppmärksammats av bland annat TT och TV4.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.