Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Självreglering bättre än lagstiftning"

Publicerad: 17 Januari 2014, 11:10

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström, bemöter idag Natalia Kazmierskas krav på hårdare lagstiftning mot sexistisk reklam.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Natalie Kazmierska efterlyste en hårdare lagstiftning mot sexistisk reklam i en krönika på aftonbladet.se för ett par veckor sedan.

Bland annat ansåg hon att Reklamombudsmannen var en tandlös institution:
"Reklamombudsmannen, som är näringslivets egen ­lilla satsning på självsanering, har nämligen i stort sett ingen makt alls. RO:s främsta vapen är att skicka ut indignerade pressmeddelanden", skriver hon i krönikan.

Nu får Natalie Kazmierska svar på tal från Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström i en artikel på Sveriges Annonsörers sajt.

I artikeln menar de att lagstiftning vore helt fel väg att gå för att komma tillrätta med sexistisk reklam.

Reklamombudsmannen tog under 2013 emot anmälningar om 107 fall av könsdiskriminerande reklam och fällde i 44 fall. De ifrågasätter de sannolika att en domstol skulle lyckas bättre.

"Så gott som samtliga annonsörer som fälls - med några få undantag - följer också Reklamombudsmannens domslut" skriver de till försvar för RO.

De konstaterar också att

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.