Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Sjönell sjösätter Brindfors första Media Markt-jobb

Publicerad: 12 November 2014, 13:27

Bild ur en av filmerna.

Lowe Brindfors nye Executive Creative Director, ECD, Calle Sjönell, är nyss hemkommen från New York efter åtta år i USA. Han rivstartat med att sjösätta byråns första stora kampanj för Media Markt – Naturen är tråkig.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsCalle SjönellMedia Markt

- Hemelektronikbranschen befinner sig under stor omvälvning. Den typen av reklam kan lätt bli väldigt teknisk och vi vil berätta att det är en positiv kraft i både samhället och människors vardag, säger Calle Sjönell.

Kampanjen visar bland annat en kille som sitter med sin tjej på en sten i naturen och killen säger:
– Vad vackert där är.

Tjejen svarar.
– Du, jag tror att jag kommer att få blåskatarr av att sitta här.

Speakerrösten säger sedan gör något kul med ny teknik i stället.
– Det är som att alla i Sverige måste tycke att naturen är fantastisk men den kan faktiskt vara tråkigt också och det är kul att prata om sådant som man egentligen inte får prata om, säger Calle Sjönell, som precis är hemkommen från USA efter att ha jobbat där i åtta år.

Han kommer närmast från Ogilvy & Mather i New York och har dessförinnan haft en motsvarande roll på BBH New York och Fallon i Minneapolis.

Men nu är han alltså ny Executive Creative Director, ECD, för Lowe Brindfors och rivstartar med en kampanj för Media Markt.
– Det var lite av en chock att gå från t-shirtväder till att man inte har sett solen på flera veckor, men jobbet känns riktigt kul. Det är ju på många sätt annorlunda att vara cd för en byrå på 75 personer i stället för 750 personer, säger Calle Sjönell.

Han menar att man både kommer närmaste kunden och det kreativa teamet och det är betydligt färre folk på mötena, vilket underlättar den kreativa processen.

Calle Sjönell menar exempelvis att det är viktigt att få konsumenten att känna att hemelektronikköp inte ska vara så ångestladdat.

Vad är ditt intryck av svensk reklam under de senaste åren?
- Jag tycker att den håller mer eller mindre världsklass och man märker också att man i New York ser upp mycket till det som är skandinaviskt – det gäller alltifrån mode till design, säger Calle Sjönell.

Varför flyttade du hem?
- Det hände det en del saker med familjen. Sedan var det så att när Lowe Brindfors kontaktade mig och jag hade ett möte med vd Anette Gårdö så kände jag att man kanske inte får så många fler chanser att ett sådant jobb dyker upp. Men jag måste väl erkänna att jag flyttar hem till Sverige lite tidigare än vad jag hade trott, säger Calle Sjönell.

Han är idag 43 år.

Arbetsgrupp:
Media Markt:
Mia Lund-Hanusek, marknadschef

Lowe Brindfors:
Petter Lublin – AD
Patrik Reuterskiöld – AD
Hanna Belander – Copy
Oscar Erlandson – Planner
Tobias Dahl – Produktionsledare
Nicolas Hasselström – Projektledare
David Drew – Design
Marcus Sundquist – Byråproducent Colony
Produktionsbolag: Standart
Regissör: Peter Harton
Produktionsbolag grafik: Dallas Stockholm

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.