Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sjönell vinner titanlejon för Oasis

Publicerad: 30 juni 2009, 09:23

Det blev ett titanlejon för bröderna Sjönells Oasis-kampanj. – Det känns helt fantastiskt, säger Pelle Sjönell som i år tar emot lejon för första gången och då inte mindre än fyra stycken.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

2009 blir det år då bröderna Calle och Pelle Sjönell breakade i Cannes Lions.

Med Axe vann de guld i cyber och med Oasis skivlansering vann de guld i utomhus. Där var det dessutom mycket nära ett Grand Prix. Oasiskampanjen vann också ett silverlejon i film. Nu vinner de även ett titanlejon för Oasis.

– Det känns så roligt att få vinna framtidspriset, säger Pelle Sjönell.

Han känner sig mest stolt över att vinna med två kunder i två kategorier:
– Det känns som vi får utdelning för det sätt vi jobbar på. Och så ska man förstås ha lite tur.

I övrigt belönades inga svenska byråer varken i titan eller integrerat. Inte heller årets stjärnskottskampanj ”Best job in the world” fick pris i kategorin.

– Det räckte helt enkelt inte hela vägen, säger David Droga, juryns ordförande.

Grand Prix i både titan och integrerat gick till Obamas presidentkampanj.
– Det beslutet fann sig självt, säger Droga.
– Ingen annan har förstått medierna på det sättet. Det var strategin som avgjorde. Hur de möjliggjorde för alla medborgare att vara med och delta i kampanjen.

Ordet ”co-owned” lyftes fram som ett epitet för kanpanjen av flera i juryn:
– Detta är ett co-owned varumärke. Konsumenterna har skapat varumärket Obama tillsammans med varumärkesägaren, säger Prasoon Joshi, juryledamot från Indien.

Om Barack Obama inte hade vunnit presidentvalet, hade den här kampanjen vunnit då?
– Det är fortfarande en fantastisk kampanj, men nej, förmodligen inte.

Se vinnarlistan här

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.