Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sju synder ska sälja nya KIA

Publicerad: 24 Januari 2008, 08:42

Nästa vecka lanseras den nya kampanjen som ska göra KIA:s nya bilmodell Pro-cee’d till ett välkänt varumärke. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Berntzonbylund.


Kampanjen ” Seven Sins”, som baseras på de sju dödssynderna,  startar måndagen den 28 januari och kommer sedan att gå till den 21 februari. Målet är att sätta varumärket Pro-cee’d och att berätta att detta är KIA:s första lifestylebil.

Kampanjen är fotograferad av modefotografen Thomas Klementsson. För att få rätt stämning anlitade byrån även stylisten Liselott Watkins.

– Tillsammans med oss, Thomas Klementsson och Liselott Watkins har KIA Motors tagit fram en utmanande bilkampanj med sju motiv som gestaltar de sju synderna. Kampanjen är banbrytande i den traditionella bilbranschen och det uppstår en spännande situation när ett klassiskt modemanér får bära ovanligt subtila budskap kring en ny bilmodell, säger Joachim Berntzon , projektledare på Berntzonbylund.

Vad har kampanjen för mediebudget?
– Mediebudgeten är relativt blygsam och uppgår till 3 miljoner. Det beror på ett annorlunda och fokuserat medieval. Kampanjen lanseras genom annonsering under Stockholm Fashion Week i skyltfönstren på hotell Anglais som är ett av centra under modeveckan. Därefter har vi valt att annonsera i de två modemagasinen Elle och Café samt i SvD. I var och en av dessa tidningar kommer alla sju annonser att införas i en följd, säger Joachim Berntzon .

Under 2007 jobbade KIA hårt med varumärket, vilket föll väl ut enligt dem själva. Bland annat uppger KIA att den spontana varumärkeskännedomen under de senaste tolv månaderna ökade från 9 procent till 29 procent.

Själva kampanjen, som består av bilder på en kvinna där KIA endast anas i detaljer som till exempel hennes glasögon eller armband, fotograferades under en dag i december i Stockholm. I kampanjen förenas  synder, bilar och mode.  Ledord för kampanjen är ”spektakulärt” och ”utmanande” och målet är att porträttera den nya bilmodellens temperament.

– Estetiken i kampanjen ska var som en parfym- eller klockannons där bilen endast syns längst ner på sidan och anas i detaljer på bilden. Budskapet ska vara subtilt, säger  Hans Bylund , creative director på  Berntzonbylund.

Kopplingen mellan de sju synderna som gestaltas i kampanjen och företagets sju-årsgatanti ligger i siffran sju.

KIA

Uppdragsgivare: Maria Edbohm Berglund, KIA Motors
Byrå: Berntzonbylund
Arbetsgrupp:  Hans Bylund  creative director,  Joachim Berntzon  projektledare, August Wimnell formgivning, Pernilla Sgouridis produktionsledare
Fotograf: Thomas Klementsson
Stylist: Liselotte Watkins
Webbyrå: Fröjd

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.