Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sju trender som visar vart reklamköpen är på väg

Publicerad: 17 Oktober 2014, 15:06

Foto: Colourbox.

Automatiserade reklamköp håller på att bli en megaindustri. Analysföretaget eMarketer räknar med att värdet på just den delen av reklambranschen fördubblas till 20 miljarder dollar år 2016.


Ämnen i artikeln:

E-Marketer

Adweek rapporterar att programmerade reklamköp består av två huvudmodeller.

Den ena är när annonsutrymmet säljs i realtid likt ungefär hur en aktiemarknad fungerar.

Den andra handlar om direktköp där annonsörerna reserverar sitt annonsutrymme precis som förr med den stora skillnaden att det kan ske till väldigt specifika målgrupper och på ett mer mätbart sätt än tidigare, enligt Adweek.

Analysföretaget eMarketer har identifierat sju trender som visar hur reklamköpen utvecklas från nu fram till år 2016.

1. eMarketer räknar med att programmerade reklamköp för mobilen får en 137-procentig ökning i USA bara i år. Redan under nästa år kommer sådana köp att ha passerat desktop för första gången i och med mobilköpen når 8,36 miljarder dollar, medan desktop landar på 6,62 miljarder dollar.

2. Enligt rapporten börjar desktop-investeringarna gå ned med 3,9 procent år 2016, medan reklamköp för mobilen stiger med 69,2 procent.

3. Realtidsköp är allra hetast just nu och står för hela 9,25 miljarder dollar av årets kaka inom området.

4. Direktköp växer dock snabbare och ökar med 850 procent i år till 800 miljoner dollar.

5. Direktköp står för 8,57 miljarder dollar av den förutspådda kakan på 20 miljarder dollar år 2016.

6. Privata marknadsplatser växer i och med realtidsköp, men den delen minskar från att hantera 88 procent av köpen idag till 72 procent år 2016.

7. 40 procent av alla digitala reklamannonser hanteras genom programmerade köp år 2016, vilket motsvarar 3,84 miljarder dollar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

E-Marketer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.