Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Sjukt stort att vinna i konkurrensen med jättarna”

Publicerad: 26 april 2013, 09:30

Clas Vingård

Foto: Pressbild

Efter nio år kammade Hummingbirds hem sitt första guldägg någonsin. "30 sekunder" för kunden A Non Smoking Generation vann i kategorin Radio i konkurrens med några av branschens största byråer.


Ämnen i artikeln:

HummingbirdsGuldägget 2013

För ungefär ett år sedan bestämde sig byrån för att låta kreativ höjd bli en del av affärsmålen. I går vann byrån som grundades 2004 sitt första guldägg.

– Det här är jätteroligt. För en liten organisation som oss är det här ett bevis att vi gör någonting rätt, säger Hummingbirds vd och projektledare Clas Vingård till Resumé.

Byrån har växt dynamiskt sedan man drog igång verksamheten i Värtahamnen i Stockholm för nio år sedan. I dag är man 14 medarbetare på kontoret vid Skeppargatan.

Radiospoten "30 sekunder" för A Non Smoking Generation använder effektivt tiden som språk för att visa riskerna med rökning. Enligt Clas Vingård ger radiomediet en större frihet:

– Vi är en kommunikationsbyrå med helikopterperspektiv och valet av kanal är sekundärt. Däremot tror jag att det är lättare att få utlopp för sina idéer i radio än i tv-reklam, i synnerhet för oss. Vi jobbar främst med små till mellanstora kunder. När de väljer att gå i tv blir det ofta taktiskt. Vi får ett större kreativt utrymme i radiomediet.

Vad är det som gör "30 sekunder" till en bra radiospot?
– Jag tycker att vi utnyttjar mediet på ett briljant sätt under en halv minut. Sedan har vi en skön ton, istället för att använda oss av skrämselpropaganda. Det är ett riktigt bra manus.

För manuset stod Emil Löfman och David Alledal. Den sistnämnda lämnade i somras Hummingbirds för DDB. Clas Vingård hoppas att det första guldägget kan hjälpa byrån att attrahera både kunder och talanger.
– Förutom prestigen så hoppas vi att det kommer att ha betydelse på kundsidan. Det här stärker oss.

Clas Vingård kan se tillbaka på gårdagen med ett leende hans första guldägg kom till slut efter 17 år i reklambranschen.
– Det här är sjukt stort att vinna i konkurrensen med jättarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HummingbirdsGuldägget 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.