Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 Augusti 2009, 13:38
Leksandsbröds marknadschef Annika Sund har ett tydligt men tufft jobb. Kapaciteten i bageriet har ökat med 20 procent. Nu gäller det att sälja.
Ett exempel på hur kampanjen kommer att se ut. Bild: Smith
Annika Sund. Foto: Leksandsbröd
Leksandsbröd är nummer två på den svenska knäckebrödsmarknaden. Under de två senaste två åren har marknadsandelen ökat från 22,5 procent till 24 procent. Men det är inte några reklamkampanjers förtjänst.
– Hittills har vi sålt allt vi bakat. Det i och för sig skönt, men nu har bolaget köpt en ny ugn för 50 miljoner kronor och kapaciteten ökar med 20 procent, säger marknadschefen Annika Sund.
När det kommer mer knäckebröd ur ugnarna blir det också nödvändigt att marknadsföra brödet.
– Nu i höst ska vi ut och berätta vilka vi är. Främst ska vi sikta in oss på barnfamiljerna, där vi är lite svaga.
För att få ut budskapet har Leksandsbröd kontrakterat reklambyrån Smith.
– Vi gjorde en upphandling utifrån vår varumärkesplattform. Smiths värderingar ligger nära våra egna och vi har nu tagit fram en stor kampanj till hösten.
Leksandsbröds budskap i den kommande kampanjen blir ”tänk naturligt”. Företaget ska bland annat lyfta fram att brödet bakas med närodlad råg, friskt källvatten och utan tillsatser.
Kampanjen drar igång i slutet av september. Det rör sig om en stor satsning.
– Ja vi börjar med dagspress. Sedan ska vi köra en utomhuskampanj i två omgångar och även en hel del tidskrifter.
Vad är målet med kampanjen?
– Vi ska stärka vårt varumärke och sedan ska vi sälja de extra 20 procent som vi nu producerar.
Tobias Rydergren