Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ska rädda Östersjön – med algblomningsvals

Publicerad: 15 Juni 2009, 12:07

Övergödningen av Östersjön ska stoppas. Världsnaturfonden basunerar ut sitt budskap med hjälp av blågröna vimplar – och Jan Malmsjö.


Ämnen i artikeln:

WWF

En av annonserna i WWF:s kampanj.

Båtvimpeln.

Jan Malmsjös algblomningsvals är ett viktigt inslag i Världsnaturfondens sommarkampanj mo övergödningen av Östersjön. Foto: Scanpix

Sju av de tio största döda bottnarna i världshaven finns i Östersjön.

Världsnaturfondens rapport som offentliggjordes på en presskonferens i går, måndag, fick stort genomslag i medierna.

Det var också startskottet för den årliga sommarkampanjen mot övergödningen av Östersjön.

Enligt Mariann Eriksson, kommunikationschef på Världsnaturfonden, WWF, har kampanjbudgeten utökats till i år, och satsningen är genomgripande.

En nyhet i år är den blågröna vimpeln. Den finns både som båtvimpel och rockmärke, och den som bär den visar sitt stöd för WWF i kampen för att få Östersjön friskare.

– Rosa Bandet tog tio år att bygga upp. Målet är att det här ska bli lika stort, säger Mariann Eriksson.

Reklamkampanjen kommer att synas i kvällspress, utomhusmedia, på nätet och i samband med seglingstävlingen Gotland Runt, politikerveckan i Almedalen och på Östersjöfestivalen i Berwaldhallen i Stockholm.

Kampanjen kommer även att höras i radio – skådespelaren och artisten Jan Malmsjö har nämligen anlitats för att sjunga ”Algblomningsvalsen”. En vacker skärgårdsmelodi kontrasteras av texten som målar upp en dyster bild av vad som kan hända om inte övergödningen stoppas.

Texten är skriven av copywritern Hans Malm. Produktionsbolaget Krut ringde upp Jan Malmsjö som nappade direkt på idén.

– Han tyckte att det var jättekul att få göra det här. Vi hoppas att det ska bli lite av en sommarplåga, säger Hans Malm.

Förutom radiospotarna på 30- och 60 sekunder finns hela låten att ladda ner på WWF:s hemsida.

Lyssna på reklamlåten nedan:

Algblomningsvals

Kampanjfakta/"Stoppa övergödningen. Hissa Östersjövimpeln"

Kampanjens titel: "Stoppa övergödningen. Hissa Östersjövimpeln"
Kund: Världsnaturfonden WWF
Uppdragsgivare: Mariann Eriksson, kommunikationschef, 070-687 33 31, mariann.eriksson@wwf.se
Reklambyrå: Hasse och Lasse
AD: Lasse Burell
Copy: Hasse Malm
Mediebyrå: Vizeum, Stefan Barholm

Radio
Produktionsbolag: Krut
Producent: John F Swartling
Algblomningsvals
Sång: Jan Malmsjö
Musik och orkesterarrangemang: Krister Lundkvist
Text: Hans Malm
Inspelad och mixad i Studio St Eriksplan 1 av Roger Krieg
Kanaler: Mix Megapol, Rix FM

Annonser
Fotograf: Lasse Kärkkäinen
Original: Stefan Hansius, Traffic
Media: Impact (Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten) samt magasinet Fokus

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

WWF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.