Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 Juni 2009, 12:07
Övergödningen av Östersjön ska stoppas. Världsnaturfonden basunerar ut sitt budskap med hjälp av blågröna vimplar – och Jan Malmsjö.
Ämnen i artikeln:
WWFEn av annonserna i WWF:s kampanj.
Båtvimpeln.
Jan Malmsjös algblomningsvals är ett viktigt inslag i Världsnaturfondens sommarkampanj mo övergödningen av Östersjön. Foto: Scanpix
Sju av de tio största döda bottnarna i världshaven finns i Östersjön.
Världsnaturfondens rapport som offentliggjordes på en presskonferens i går, måndag, fick stort genomslag i medierna.
Det var också startskottet för den årliga sommarkampanjen mot övergödningen av Östersjön.
Enligt Mariann Eriksson, kommunikationschef på Världsnaturfonden, WWF, har kampanjbudgeten utökats till i år, och satsningen är genomgripande.
En nyhet i år är den blågröna vimpeln. Den finns både som båtvimpel och rockmärke, och den som bär den visar sitt stöd för WWF i kampen för att få Östersjön friskare.
– Rosa Bandet tog tio år att bygga upp. Målet är att det här ska bli lika stort, säger Mariann Eriksson.
Reklamkampanjen kommer att synas i kvällspress, utomhusmedia, på nätet och i samband med seglingstävlingen Gotland Runt, politikerveckan i Almedalen och på Östersjöfestivalen i Berwaldhallen i Stockholm.
Kampanjen kommer även att höras i radio – skådespelaren och artisten Jan Malmsjö har nämligen anlitats för att sjunga ”Algblomningsvalsen”. En vacker skärgårdsmelodi kontrasteras av texten som målar upp en dyster bild av vad som kan hända om inte övergödningen stoppas.
Texten är skriven av copywritern Hans Malm. Produktionsbolaget Krut ringde upp Jan Malmsjö som nappade direkt på idén.
– Han tyckte att det var jättekul att få göra det här. Vi hoppas att det ska bli lite av en sommarplåga, säger Hans Malm.
Förutom radiospotarna på 30- och 60 sekunder finns hela låten att ladda ner på WWF:s hemsida.
Lyssna på reklamlåten nedan:
Kampanjens titel: "Stoppa övergödningen. Hissa Östersjövimpeln"
Kund: Världsnaturfonden WWF
Uppdragsgivare: Mariann Eriksson, kommunikationschef, 070-687 33 31, mariann.eriksson@wwf.se
Reklambyrå: Hasse och Lasse
AD: Lasse Burell
Copy: Hasse Malm
Mediebyrå: Vizeum, Stefan Barholm
Radio
Produktionsbolag: Krut
Producent: John F Swartling
Algblomningsvals
Sång: Jan Malmsjö
Musik och orkesterarrangemang: Krister Lundkvist
Text: Hans Malm
Inspelad och mixad i Studio St Eriksplan 1 av Roger Krieg
Kanaler: Mix Megapol, Rix FM
Annonser
Fotograf: Lasse Kärkkäinen
Original: Stefan Hansius, Traffic
Media: Impact (Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten) samt magasinet Fokus
Magnus Helander
Ämnen i artikeln:
WWF