Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skandalen växer på DDB

Publicerad: 4 September 2009, 05:55

Skandalen runt DDB Brazils WWF-annons växer. Nu visar det sig att byrån även gjort en film med samma tema som printannonsen och den har tävlat i Cannes. Och i USA har alla på byrån utsetts till världens värsta person.


Ämnen i artikeln:

WWF

Annonsen för WWF, skapad av DDB Brazil. Årets bästa reklambyrå i Cannes Lions.

Annonsen från DDB Brazil som förringar terrorattacken på World Trade Center är nu omringad av bortförklaringar, undanflykter och rena lögner. Och det är inte bara DDB som slirat på fakta. I tisdags försäkrade World Wildlife Fund, WWF, att man aldrig skulle ha godkänt annonsen och att DDB använde deras logga, pandan, utan tillåtelse. Nu visar det sig att WWF har godkänt annonsen och det har varit inne i en lokaltidning i Brasilien i slutet av 2008.
– När jag såg den sa jag ”Dra tillbaka den annonsen”, säger Sergio Valente, vd för DDB Brazil till Adage.

DDB och WWF i Brasilien har nu gått ut på sina lokala sajter där de ber om ursäkt och skyller på oerfarna personer i de båda organisationerna. Enligt New York Daily News jobbar kreatörerna på DDB som gjorde annonsen inte längre kvar.

Trots att DDB Brazils vd satte så handfast stopp för annonsen hamnade den på reklamtävlingen One Show i våras och där tog den pris. Eftersom den hade varit publicerad hade byrån full rätt att delta med den. Kevin Swanepoel, vd:n för One Club som arrangerar One Show, säger till Adage att det hade varit censur om man lyft bort annonsen på grund av att de tyckte den var osmaklig.

Oturligt nog för DDB Brazil stannade inte skandalen där. De sista dagarna har det cirkulerat en film med samma World Trade Center-tema ute på nätet. En talesperson på DDB Brazil gick ut i onsdags och hävdade att byrån inget hade med filmen att göra. Se filmen nedan.

Men igår blev de känt att både printannonsen och filmen deltog vid Cannes Lions i somras. I listan över personer som ges cred för filmen och annonsen finns bland annat vd och chief creative officer: Sergio Valente. Ingen av bidragen hamnade på någon shortlist och blev därför inte uppmärksammade. Däremot utsågs DDB Brazil till årets byrå under Cannes Lions.

De amerikanska reaktionerna under veckan har varit starka. I tisdags utsåg Keith Olbermann, liberal nyhetskommentator på MSNBC, alla på DDB Brazil till Worst Person in the World. En utmärkelse som han vanligtvis brukar ge till Bill O’Reilly.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WWF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.