Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skandalerna pressar Getupdated

Publicerad: 9 September 2009, 14:20

På kort tid har marknads­föringsbolaget Getupdated skakats av två sex­skandaler och ett misstänkt miljonbedrägeri. Företagets styrelse­ord-förande säger att deras snabba tillväxt har lett till brister i företagsetiken.


Ämnen i artikeln:

Getupdated

truefalse

Kjell Ormegard, styrelseordförande Getupdated

I slutet på augusti meddelade Getupdated att en toppchef tar timeout på obestämd tid. Enligt meddelandet berodde det på ”stressrelaterade problem”. Några dagar tidigare hade det avslöjats att han hade ertappats med en prostituerad, och att han accepterat ett strafföreläggande.

I veckan meddelade Media­analys, där Getupdated är majoritetsägare och deras stressade vd är styrelseordförande, att Mediaanalys vd avstängs med omedelbar verkan. Mannen misstänks bland annat för sexuellt ofredande av en anställd.

Några dagar tidigare hade misstänkta bedrägerier på sammanlagt 1,4 miljoner avslöjats i samma bolag, där den avstängde vd:n pekades ut som ansvarig.

Styrelseordföranden i Getupdated är Kjell Orme­gard, med en bakgrund i bland annat Handelsbanks­sfären och Alfred Berg:
– Nu måste vi ägna oss åt ett långt och tålmodigt arbete för att återställa kundernas förtroende, och inte minst ett internt arbete. Just nu jobbar vi på att lösa de mest akuta frågorna.

Hur reagerar era kunder på skandalerna?

– Deras reaktion har varit mild, skulle jag säga. Men problemet är vad man inte vet, där är det svårt att säga hur detta påverkar vår långsiktiga affär.
– Men jag tror de inser att det handlar om enskilda personer som har agerat felaktigt.

Det finns inget samband i att skandalerna duggar tätt?

– Nej, jag har svårt att tro att de har agerat i maskopi. Det är en ren tillfällighet att det händer med kort mellanrum.

Säger det inte en hel del om företagskulturen?

– Det är en relevant fråga, och jag har ställt mig den själv. I fallet med vår chef i Stockholm är det svårt att skylla på det, han har bara arbetat hos oss i sju månader. I hans fall handlade det om ett privat snedsteg. Men vi är ett företag som har vuxit snabbt, vi har många unga medarbetare som snabbt vill nå resultat. Det är viktigt att det då finns en etisk ram.

Men här är det cheferna som står för skandalerna?

– Ja, och de borde i stället i vardagsarbetet säkerställa god etik. Cheferna ska vara goda föredömen, därför är det som har hänt oerhört olyckligt.

Fast att det förekom bedrägerier borde ni väl ha upptäckt?
– Den utredning vi gjorde visade att det inte fanns legal grund för några anklagelser.

Hur går ni vidare efter de här skandalerna?

– I första hand är det ett internt problem att hantera. Kriser skapar antingen enorma problem eller innebär en nystart. Jag hoppas att vi ska ena företaget, det kittet har tydligen inte varit självklart tidigare.

Hur stor ekonomisk skada har det inneburit?
– Vi har inte lidit någon ekonomisk skada vad jag kan se. Sedan vet vi inte om det innebär att vi går miste om någon affär. Men jag har inte fått några sådana signaler.

Hur länge varar timeouten? Kommer han tillbaka?

– Jag har inga kommentarer till det. Han är beviljad en timeout som inte är tidssatt, säger Kjell Ormegard.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Getupdated

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.