Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skandalkampanj tävlar i Cannes

Publicerad: 7 Juni 2010, 07:39

Reklamfilmen blev en av förra årets största skandaler i Danmark. En vd tvingades be om ursäkt innan hon avgick och sedan fick reklambyrån Grey Denmark sparken. Nu tävlar filmen i Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Visit DenmarkGrey

Kampanjen blev en skandal i Danmark – nu tävlar Grey med den i Cannes.

Efter förra årets reklamskandaler där byråer tävlat med bidrag som inte var godkända av uppdragsgivare har reglerna vid reklamtävlingar skärpts något.

Grey Danmarks bidrag till sommarens Cannes Lions problematiserar situationen. Bidraget godkändes av uppdragsgivaren Visitdenmark men ledde till skandal och i ett senare skede fick Grey sparken.

Det började i höstas när ”Karen” dök upp på Youtube och efterlyste turisten som hon lockat hem efter en våt kväll på stan för att visa vad lite ”hygge” betyder. Resultatet blev August och i filmen efterlyser hon pappan och ber honom komma tillbaka.

Relativt snabbt avslöjades att ”mamman” var skådespelerskan Ditte Arnth och allt var en fejk från Visitdenmark för att locka till sig turister. Filmen var framtagen av danska Grey och Goviral.

Till en början försvarade Visitdenmarks vd Dorte Kiilerich filmen men efter hård opinionsstorm togs filmen bort, Kiilerich bad om ursäkt och avgick. Och byråerna fick alltså inte heller fortsatt förtroende.

Men Grey struntar i att man gjort dansk skandal och fått sparken. Nu har man skickat in filmen till Cannes Lions i kategorin Best Use of Social Media.
– Den dokumentära stilen visade sig vara otroligt övertygande och väckte folks nyfikenhet om livet i Damark, säger Tim Mellors, global creative director på Grey.

Innan Visitdenmark lyfte bort filmen från webben visades den 2,5 miljoner gånger på Youtube.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Visit DenmarkGrey

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.