Reklam
Skandia ut i hemlig pitch
Publicerad: 2 september 2009, 14:46
Alla tiger. Men Resumé kan avslöja allt du vill veta om Skandias hemliga pitch. Om två veckor får antingen John Doe eller Le Bureau veta om de har vunnit femmiljonerkronorspitchen.
CdF
Claes de Faire
truefalse
Fredrik Hopstadius, Skandia, är tystlåten.
Skandia går ut i en stor pitch för att hitta en ny huvudbyrå till varumärket. Byråintäkten beräknas till fem miljoner kronor årligen. Under sommaren har man sållat bland den svenska byråfloran och enats kring tre byråer som nu har gått vidare. Dessa är:
John Doe. Fristående byrå som tidigare har jobbat med Skandiabanken och som nu löpande, utan kontrakt, är bankens reklambyrå.
Le Bureau. Fristående byrå som tidigare har arbetat med Trygg Hansa och därför har en god förståelse för hur marknaden fungerar.
DDB Stockholm. Som har gått vidare, men nu väljer att tacka nej. Enligt vad Resumé erfar har en konkurrenssituation uppstått i Danmark som gör det omöjligt för dem att delta i pitchen.
Således står matchen mellan John Doe och Le Bureau. Men ingen av byråledarna vill berätta om de är med i någon pitch eller inte.
Skandia söker en ny huvudbyrå för Skandia Affärsområde Privat och Företag. Parallellt med detta söker de även en dm-byrå.
Tystnaden delas av Skandias reklamköpare Fredrik Hopstadius, creative director på bolaget.
– När det gäller eventuella upphandlingar så diskuterar inte vi det externt. Om det skulle vara så att vi är ute i en pitch så är det inte allmängiltigt.
Kan du dementera att ni är ute i en pitch?
– Jag kan varken dementera eller bekräfta om vi är ute i en pitch.
Varför då?
– Vi försöker hålla våra leverantörsförhållanden för oss själva.
Hur tycker du att ni lyckas?
– Det kan du bedöma bättre.
I och med att den här artikeln har tagit form kan man konstatera att Skandias inte fullt levde upp till sin egen tystnadsstrategi.