Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skånemejerier tar upp jakten på Valio

Publicerad: 29 februari 2008, 13:16

Skånemejerier vill utmana konkurrenten Valio på laktosfria produkter. Här är kampanjen som ska vinna kunderna.


Enligt Skånemejerier har efterfrågan på laktosfria mejeriprodukter ökat kraftigt under de senaste åren. Nu vill mejeriet ta upp jakten på finska Valio som hittills dominerat marknaden.

Kampanjen, signerad reklambyrån ID kommunikation, består av en reklamfilm som kommer att visas på TV4 och Kanal 5, annonser som kommer att gå i fackpress och dagstidningar samt butiksmaterial och webb. Kampanjen går rikstäckande.

Vad har ni inspirerats av?
– Ingenting direkt, säger Erik Ljung, copywriter på ID kommunikation. Han tillägger.
– Laktos är något som många har besvär med och det här är därmed en kampanj kring ett ganska seriöst ämne som vi har paketerat på ett lite lekfullt tecknat sätt. Det är lite feelgood-känsla över det hela. Det är en pedagogisk och informativ film med en sympatisk tonalitet.

Reklamfilmen, som innehåller en tecknad ko gjord av femårige skåningen Axel Nord, börjar gå på måndag och kommer sedan att visas under tre veckor. Kampanjen kommer sedan att följas upp till hösten då Skånemejerier släpper fler produkter i laktossortimentet.

Skånemejerier har samarbetat med ID kommunikation sedan år 2000.

Till en början kommer Skånemejerier att lansera laktosfri mjölk, fil, grädde och lätt crème fraiche.

Skånemejerier Laktosfritt

Uppdragsgivare: Marie Tiljander kategorichef mjölk, Marie Ysberg kategorichef matlagningsprodukter
Byrå: ID kommunikation
Arbetsgrupp: Stefan Berntsson projektledare, Per Hallin creative director, Erik Ljung copywriter, Lina Nilsson produktionsledare, Barbro Blomberg planner
Produktionsbolag: Redloop

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.