Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skånetrafiken förlänger kritiserad kampanj

Publicerad: 20 Oktober 2016, 12:54

Skånetrafikens reklamkampanj med en arkitekt som kör buss har blivit starkt kritiserad på sociala medier. Marknadschefen anser att det är kritikerna som inte tycker att busschaufför är ett tillräckligt bra yrke.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjSkånetrafiken

Skånetrafiken lanserade sin utomhuskampanj i Lund redan under vecka 39. Men det är först de senaste dagarna bilden på arkitekten som blev busschaufför fick fart i sociala medier. På Skånetrafikens Facebooksida har kritiken varit hård. Många riktar sig mot att bolaget framhåller att de har anställda som diskrimineras på arbetsmarknaden som något positivt.

En annan kritisk röst är Teysir Subhi, frilanskommunikatör och lärarstudent, som anklagar kampanjen för att befästa maktstrukturer i samhället.

”Det Skånetrafikens reklamkampanj egentligen belyser är hur svårt det är för rasifierade svenskar att bekämpa den maktordning som underbyggs av en strukturell rasism, och som gör det omöjligt för vissa att göra en klassresa trots att man har investerat i en högskoleutbildning.

Det visar även på ett klassförakt mot de kvalificerade busschaufförerna som inte är akademiker, oavsett om man är rasifierad eller inte.

Det om något hävdar jag är ett klassförakt och inget positivt att lyfta fram.”, skriver hon på SVT Opinion.

I dag har Skånetrafiken krishanterat på sin Facebooksida där man understryker att de som medverkar i kampanjen gjort ett medvetet val som busschauffören.

”Oavsett bakgrund vill vi visa att bussförarna i kampanjen har gjort ett aktivt val att köra buss för oss. Ett exempel är bussföraren som började arbeta som arkitekt när han kom till Sverige men valde att sluta med det och bli bussförare istället.”, skrev Skånetrafiken strax innan klockan 14.00 i dag.

Björn Wedeby är marknadsansvarig för Skånetrafikens bussar. Han har haft det hett om öronen i dag och blivit uppringd av bland annat DN, Sydsvenskan och Sveriges Radio. Han berättar att kampanjen har förlängts med två veckor. På grund av alla reaktioner, enligt honom främst positiva.

– Syftet var av lyfta fram busschaufförerna och deras olika bakgrunder. De går till jobbet varje dag och vill göra det bästa för kunden. De är annars osynliga i vår kommunikation och bär alla på historier som är intressanta. Inte minst i denna tid. De flesta har gillat kampanjen. Kritiken har mest funnits i sociala medier.

– När det gäller arkitekten Layth så gjorde han ett medvetet val när han kom till Sverige. Han hade jobbat som arkitekt med penna och papper i sitt hemland. Väl i Sverige handlade det om ett digitaliserat yrke som han inte uppskattade lika mycket.

Förutom arkitekten har en bland annat en före detta sjuksköterska, en lektor, en dj och en hockeyspelare figurerat i utomhuskampanjen som är framtagen av byrån Konovalenko.

Varför tror du att vissa har tolkat kampanjen som de har gjort?
– Det handlar om det sociala perspektivet. Att många ser de akademiska yrken som finare och bättre än busschaufför. De vill inte tro att någon verkligen skulle kunna tänka sig att välja att köra buss framför att vara arkitekt eftersom de ser busschaufför som ett lågstatusyrke. I det här fallet kanske de tänker ”jaha, han blev inte mer än busschaufför”. Men det handlar ju om ett aktivt val. Han vill köra buss.

Men kampanjen knyter väl ändå an till ett problem som varit omdiskuterat i väldigt många år. Att folk som kommer hit inte får jobba med vad de är utbildade till?
– Men det är en annan diskussion som vi inte deltar i. För oss handlar den här kampanjen om att göra bussyrket mer attraktivt och få fler att intressera sig för att köra. Vi behöver rekrytera.

Är det något ni kan ångra i efterhand?
­– Vi hade kunnat lyfta fram fler personer som inte hade akademisk utbildning eftersom det är det som folk reagerat mot. Vi ville också spegla verkligheten där vi i dag har fler personer med utländsk bakgrund än etniska svenskar som kör buss.

Hur ser du på kritiken att kampanjen skulle visa på klassförakt?
– Det får stå för dem. Det är fruktansvärt fel enligt mig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjSkånetrafiken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.