Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skänker bort en halv miljon Budweisers

Publicerad: 24 september 2010, 05:45

Budweiserförsäljningen i USA har backat med nio procent för andra året i rad. Då tar det amerikanska bryggeriet till storsläggan och ger bort en halv miljon Budweisers.


Öldrickare är inte längre lojala med ”sina” ölmärken som de har varit tidigare. Framför allt är det inte självklart att grabba tag i en Bud. Budweiser är inte längre det självklara amerikanska ölet. Den medelålders medelklasskonsumenten föredrar mindre exklusiva bryggerier.

Ännu värre är att bland de yngre, stora ölhävarna, är nedgången ännu större.

En undersökning gjord av Anheuser-Busch, som brygger Budweiser, har fyra av tio amerikaner mellan 21 och 27 år aldrig druckit Bud.

En mindre kris med andra ord och i nästa vecka bjuder Anheuser-Busch på Budweiser under event som kallas “National Happy Hour”. 500 000 Bud ska delas ut gratis till amerikanerna. Parallellt drivs en kampanj på Facebook där alla, amerikaner, som fyller 22 år får en Bud.

Kampanjen följs upp intensivt med ny tv-reklamen “Grab Some Buds.”

Nu är inte alla övertygade om att Anheuser-Busch kan vända trenden.

– De vet inte längre hur de ska kommunicera med konsumenterna. Dom vet inte hur man skapar känslomässiga band, säger varumärkeskonsulten Robert Passikoff till USA Today .

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.