Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skansen lyfter fram historien

Publicerad: 17 november 2008, 14:19

Historiskt äkta annonser med sagolik stämning och glimten i ögat. Så ska Skansen vinna kriget om julbesökarna.


I fyra år har Gröna Lund och Skansen kämpat sida vid sida om julbesökarna i Stockholm. Liksom tidigare satsar Skansen på tradition för att vinna kriget.

– Vi vill visa att verkligheten också kan vara magisk och spännande. Vi trummar aldrig på det historiskt äkta men vill i årets kampanj skapa lite sagolik stämning. Vi är väldigt traditionella och äkta och visar det med historiska bilder från vårt arkiv fast samtidigt vill vi att det ska vara lite med glimten i ögat, säger Märta Sundström marknadsförare Skansen.

Kampanjen syns i t-banan, kulturaffischering på stan, i dagspress, trycksaker på hotell, webb och pr.
– Navet i kampanjen är vår webb. Med den hoppas vi nå utanför Stockholm och på så vis locka fler besökare från resten av landet på sikt.

Vad har ni för budget?
– Vi gör det mesta inhouse så budgeten för allt hamnar på cirka 600 000 kronor, säger Märta Sundström.

Kampanjen kommer att gå fram till julavslutningen den 6 januari.

Vad har ni för mål med kampanjen?
– Många glada och nöjda besökare förstås. Sedan har vi ett besöksmål för hela perioden på cirka 140 000. Vi får besökare även om vi inte skulle köra någon annonsering alls men vi vill öka lite varje år. Förra året låg det på cirka 135 000 om jag inte minns fel.

Vad är er konkurrensfördel jämfört med andra julmarknader?
– Vi är så mycket mer än bara en julmarknad.

Målgruppen är främst kvinnor.

Skansen

Byrå: Inhouse
Arbetsgrupp: Märta Sundström marknadsförare Skansen, Christina Hamnqvist idéarbete, form och copy p ressekreterare Skansen, Caroline Söderquist pressarbete och pr
Webb: Janniche Kristoffersen och Julia Lundmark, adServing

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.