Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skånsk reklamfilmare gör radiokampanj mot Tomelilla kommun

Publicerad: 8 april 2008, 13:29

Tobias Ekman, som gjort över 200 reklamfilmer för Bo Ohlsson i Tomelilla, har hamnat i en fejd med Tomelilla kommun. Nu använder han sin talang till en privat radiokampanj där han efterlyser folk som blivit lurade av kommunens tjänstemän.


Det handlar om ett större markområde som Tobias Ekman blev erbjuden att köpa då han fortfarande drev sommarlandet Tosselilla utanför Tomelilla. Han hade då inte råd att köpa marken, men fick en option på att köpa området efter att han sålt sommarlandet, vilket han gjorde för fem år sedan.

När han väl ville köpa området sa kommunen nej och hänvisade till paragrafer i naturskyddslagen. Senare ändrade man sig men då hade priset stigit från fem kronor per kvadratmeter till 75 kronor, vilket innebär en höjning av priset med totalt 23 miljoner kronor.

Det har fått Tobias Ekman att ilskna till rejält. Han har tidigare producerat över 200 reklamfilmer – numera legendariska – för varuhuset Bo Ohlsson i Tomelilla och använder nu sin talang till en privat kampanj mot Tomelilla kommun.

– När man skriver brev till en kommun och aldrig får ett svar så finns det bara ett medel att ta till. Antingen köper man stora annonser i dagspressen eller så gör man radioreklam, säger tobias Ekman om det udda tilltaget till Resume.se.

Hur mycket har du köpt radioreklam för?
– Det är affärshemligheter. Inget är gratis här i livet men det är inga miljonbelopp.

Vilka kanaler går du i?

– Lokalradion på Österlen. Den heter Radio Active. Jag har köpt åtta spotar om dagen i tio dagar.

Är radioreklam mer effektivt än den juridiska gången?

– Helt klart. När advokaten inte får gå vidare så kan jag gå vidare som jag vill. Min ljudspot är ren och skär samhällsinformation.

Vad har du fått för respons?
– Kvällsposten skriver om det i dag och Sydnytt kommer i kväll, så det har helt klart gett effekt.

Vilket betyg ger du den här spoten i jämförelse med annat du har gjort?

– Högsta betyg om man ser till vilket genomslag den fått. Men egentligen är det inte min grej att driva negativa frågor som den här är. Mitt budskap är att jobba med glädje.

Lyssna

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.