Reklam
Skapade Reklamombudsmannen – hyllar Bahnhof och sågar fällningen
Publicerad: 26 oktober 2018, 11:58
Sveriges Annonsörers tidigare vd Anders Ericson var en av dem som stödde Bahnhofs kommunikationschef Anya Alenberg i samband med Reklamombudsmannens fällning av meme-annonsen. Han är tydligt kritisk till beslutet.
I samband med RO:s omtalade fällning av Bahnhofs jobbannons-meme för några veckor sedan och kommunikationschefens Anya Alenbergs svar på Bahnhofs hemsida fick hon ett samtal från Sveriges Annonsörers tidigare vd Anders Ericson som var med och tog fram RO för snart 20 år sedan.
"Du har slagit huvudet på spiken med din kommentar", sade han i telefon.
– Jag tyckte inte att det fanns någon grund för den fällningen och i den kritiska kontext som uppstod där Anya attackerades från flera håll tyckte jag det kändes som ett bra tillfälle att visa mitt stöd. Jag tycker det var bra att hon som kommunikationschef tog bladet från munnen och på ett vettigt sätt argumenterade för varför beslutet var fel. Det kändes både befriande och välkommet, säger Anders Ericson till Resumé.
Som vd för Sveriges Annonsörer var Anders Ericson den drivande initiativtagaren till att ta fram RO vill inte uttala sig om vilka reformer han eventuellt skulle vilja se hos RO mer än det specifika fallet kring fällningen av Bahnhofs annons.
– Jag känner att RON behandlade den här annonsen alltför stramt. Den borde aldrig ha fällts. Jag kan uttala mig i de fallen nu när jag har lämnat Sveriges Annonsörer. När jag läste hennes svar höll jag med om var enda stavelse. Hon är en påläst, arg kvinna vars syn på markandsföring i det här fallet är mer i takt med tiden än RON.
Tror du att domen riskerar att bli prejudicerande?
– Det vet jag inte. Men jag hoppas att fler annonsörer sätter ned foten när RON har fattat fel beslut.
I morgon kan läsa Resumés helgintervju med Bahnhofs kommunikationschef Anya Alenberg där hon bland annat förklarar varför reklam aldrig kommer att bli aktuellt för varumärket så länge hon är på bolaget.