Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skattepengar redovisas med skattkarta

Publicerad: 2 Juli 2008, 12:59

Reklambyrån Kär & Galen, tidigare Althen & Co, vann upphandlingen för Helsingborgs Stad med hjälp av en skattkarta. Nu har dr-utskicket landad hos 61 417 hushåll i kommunen.


Skattkartan och en av utomhusannonserna.

Helsingborgs Stads redovisning om hur de använder skattebetalarenas pengar har i år fått en lekfull inramning. Med hjälp av en skattkarta som skickats ut till över 61 000 hushåll i kommunen berättar Helsingborgs Stad om vart deras skattepengar gått. Bakom kampanjen står reklambyrån Kär & Galen.

Enligt Helsingborgs Stads kommunikationsdirektör Birgitta Darrell hoppas de att kampanjen både ska visa vad den kommunala skatten går till och samtidigt väcka engagemang och debatt.
– Skattkartan berättar hur mycket av varje skattad hundralapp som gått till vad. Vi har velat åskådliggöra vad vi använt skattepengarna till och vad saker och ting kostar. Sedan är det upp till medborgarna att värdera informationen.

Skattkartan, som skickades ut under midsommarveckan, är navet i själva kampanjen. Förutom dr-utskicket består kampanjen även av utomhusreklam och webb. Utomhustavlorna, totalt 115 stycken, är placerade i närheten av de platser som är utmärkta på skattkartan.

Helsingborgs Stad

Kommunikationsdirektör Birgitta Darrell
Reklambyrå: Kär & Galen Reklambyrå
Arbetsgrupp: Niclas Höggren projektledare, Marie Schelin produktionsledare, Niklas Brodd, Martin Johansson, Olle Klang, Anders Påhlsson, Martin Söderberg kreatörer

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.