Reklam
Skebergs reklamcomeback
Publicerad: 26 januari 2011, 15:26
Efter två år på utsidan återvänder Ingvar Skeberg till reklamombudsmannens styrelse. Nu som ny ordförande.
truefalse
Ingvar Skeberg återvänder till RO.
– Det viktigaste för RO är att se till att vi inte får ytterligare lagstiftning. Politisering gagnar varken konsumenter, producenter eller inköpare, säger Ingvar Skeberg.
För två år sedan lämnade han självmant uppdraget som vice ordförande i RO. Efter avslöjandet att han, som vice vd på AMF, hade flyttat sitt eget pensionskapital i ett läge när bolaget troligen skulle göra ett så kallat återtag.
Ingvar Skeberg startade kommunikationsbyrån Clearly Strategisk Kommunikation AB som han fortfarande driver.
Han tillträder som styrelseordförande för RO den 10 februari.
– Nu har jag haft förmånen att driva ett eget företag. Tiden har gjort mig ödmjukare, jag har blivit en bättre lyssnare. Motgångar stärker en, säger Ingvar Skeberg.
– Jag var med i uppstarten av RO. Nu har arbetet tagit tydliga former. Nu måste vi fortsätta att bygga förtroende för våra egna åtgärder, säger Ingvar Skeberg.
Som ordförande för Sveriges Annonsörer såg Ingvar Skeberg ett behov av en självsanerande myndighet för reklambranschen. Detta för att motverka en alltför petig lagstiftning. Idén utvecklades till RO.
– Det som måste göra nu är att fortsätta skapa förtroende för våra egna åtgärder bland politiker och konsumenter, säger Ingvar Skeberg.
RO
Reklamombudsmannen är ett egenåtgärdskansli som granskar marknadsetiska frågor och ska bidra till självsanering inom reklambranschen. Reklamombudsmannen tar även emot anmälningar från allmänheten.