Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skellefteå Kraft går till Waters Widgren

Publicerad: 16 januari 2009, 12:07

Det kommunalt ägda bolaget Skellefteå Kraft har valt en ny reklambyrå. Segrare i upphandlingen blev Waters Widgren TBWA.


Ämnen i artikeln:

Skellefteå KraftWaters Widgren TBWA

Under hösten har elproducenten Skellefteå Kraft genomfört en upphandling för att hitta en reklambyrå som kan ta hand om den övergripande kommunikationen. Ett tiotal byråer från hela Sverige slogs om uppdraget. Nu är upphandlingen klar. Vinnare blev Waters Widgren.

– Det har varit en svår, men spännande process. Till slut stod Waters Widgren TBWA som segrare. Bland annat på grund av deras filosofi i att utmana konventioner och deras omfattande erfarenhet av energibranschen, säger Catarina Hägglund, informationschef på Skellefteå Kraft.

Vilken byrå jobbade ni med tidigare?
– Vi har inte haft någon byrå som har haft hand om det övergripandet ansvaret tidigare så det här är helt nytt. Tidigare har vi samarbetet med flera olika byråer.

Vad händer med de andra byråerna nu?
– Det är inte klart än.

En av de tidigare byråerna är stockholmsbaserade reklambyrån Vargen som har tagit hand om elförsäljningen privat åt Skellefteå Kraft sedan 2005. De har bland annat gjort kampanjen där elen symboliserades av varor i en delikatessdisk. Med den kampanjen tog Skellefteå Kraft steget ut i tv.

Vad har ni hört?
– Ingenting, säger Olle Borgstav, delägare på Vargen.

Hur skulle det påverka er om ni förlorade dem?
– Kundförluster är aldrig bra men eftersom vi inte gjort så mycket för dem det sista halvåret så skulle det inte påverka så mycket ekonomiskt.

Waters Widgren blir nu strategisk och kreativ samarbetspartner för Skellefteå Krafts övergripande kommunikation. Bland annat ska reklambyrån ta fram ett nytt kommunikationskoncept. Det ska vara klart under våren.

– I dagens debatt som handlar mycket om pris- och miljöfrågor, men även om kundupplevelse. Med tanke på att den värld som Skellefteå Kraft verkar i till stor del präglas av konventioner, är vi övertygade om att vår filosofi att utmana det konventionella kommer att visa sig vara mycket effektiv, enligt Carl Osvald, projektledare på Waters Widgren i en kommentar.

Catarina Hägglund säger att ett av deras mål är att bli ett av de första genuint omtyckta energibolagen.

Skellefteå Kraft

Byrå: Waters Widgren TBWA
Arbetsgrupp:
Carl Osvald, Projektledare
Carl Dalin, Art Director
Johannes Ivarsson, Copywriter
Ylva Windolf, Produktionsledare
Måns Ulvestam, Web Director
Niclas Norström, Planner
Robert Schelin, Kundansvarig

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.