Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skickar person till Himalaya för att titta på tv-serier i 100 dagar

Publicerad: 28 september 2015, 14:38

DDB Stockholm ligger bakom Samsungs initiativ "The Catch Up Grant" som ger en tv-serieälskare möjlighet att i lugn och ro kolla på serier. I hundra dagar i streck.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSamsung

För drygt två år sedan gick DDB Stockholm ut med kampanjen "Klaus Heidi" för kunden Lufthansa. Här fick personer chansen att vinna ett gratisår i Berlin genom att byta namn till Klaus-Heidi. Nu bjuder reklambyrån på en ny spektakulär kommunikationslösning. Den här gången för Samsung.

Trenden "Binge watching" – att titta på flera avsnitt i rad av tv-serier är ett fenomen som diskuteras allt oftare. Med tillkomsten av streamningtjänster som Netflix och HBO Nordic har serievanorna stöpts om i grunden och säsongerna börjat släppas stötvis för att underlätta för människor att kolla på flera avsnitt i streck.

Samtidigt har många inte tid och utrymme att kolla serier så mycket som de skulle vilja. Därför startar Samsung det nordiska initiativet The Catch Up Grant.

– Ett fenomen som det pratas mycket om i dag är "fear of missing out". Man hinner inte kolla på alla serier och sen blir man stressad för att man inte hänger med. Därför blev det logiskt att ta fram Catch Up Grant, säger Henrik Lethagen, marketing manager från Samsung i ett pressmeddelande.

För att undvika vardagsstressen kommer personen befinna sig på en avskild och spirituell plats i Himalaya. En speciell tillvaro onekligen och för att maximera upplevelsen kommer personen att få titta ikapp tv serier på Samsungs nya SUHD-TV. Tv:n är Samsungs galjonsfigur med 65 tums välvd skärm.

Personen kommer att få viss ersättning för tiden hen tittar ikapp. DDB Stockholm, som är Samsungs nordiska huvudbyrå, har bland annat tagit fram en mikrosajt där man med ett trettiosekunders videoklipp skickar in en motivering till varför man skall få chansen att titta på tv-serier i Himalaya. Den med bäst motivering blir sedan utvald av en jury för att få åka till en final i Stockholm.

– Att kunna lämna vardagen bakom sig och djupdyka i TV serier är en dröm för många människor. Därför bestämde vi oss för att möta det behovet och dra det till sin spets. 100 dagar med kvalitativ populärkultur på Samsungs bästa TV är andligt på sitt sätt, säger Daniel Mencák, kreatör från DDB i ett pressmeddelande.


Kampanjen pågår mellan vecka 39 och vecka 44 och består av enheter som kampanjsite, online filmer, sociala media filmer samt banners.

Projektgrupp
Kund: Samsung Beställare: Henrik Lethagen, Marketing Manager CE; Pernilla Viberg Category Marketing Manager CE Byrå: DDB Creative: Daniel Mencák Business Director: Jessica Morales Account Director: Rebecca Jerndahl Tepavac Account Managers: Ulrica Carlsson, Ulrika Sörensen Planner: Patrick Wilkorsz Digital Designer: Erik Sigblad Digital Designer: Martin Ruben Digital Director: Andreas Fabbe Digital Account Director: Katarina Mohlin Graphic Designers: Tor Westerlund, Sebastian Reinbring, Steven McDonald Digital Production Company: Acne production Production Company: Mastiff Director: Brennan Stasievicz Executive Producer: Kristian Beer Producer: Mats Olsson Photographer: Adam Uhl PR Agency: Wenderfalck

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSamsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.