Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skogaholm får ny form

Publicerad: 23 Februari 2010, 14:21

Designbyrån Neumeister har fått en ny kund: Fazers relativt nyförvärvade varumärke Skogaholm.


Ämnen i artikeln:

NeumeisterFazerLantmännen

När Fazer i slutet av 2008 köpte Lantmännen följde även Skogaholm med i köpet. Sedan dess har märket legat lite i dvala designmässigt. Nu vill Fazer damma av Skogaholm.

– Vi har ett behov av att fräscha upp designen, säger Annika Westby, marknadschef för Fazer Bageri.

Efter en pitch som pågick i närmare tre månader och där enligt uppgift fyra byråer ingick, bland annat Amore och Bas Brand Identity, valde slutligen Fazer att samarbeta med Neumeister. Uppdraget rör sig kring att utveckla varumärkets identitet och varumärkets fulla förpackningssortiment vilket uppgår till närmare 60 produkter.

Annika Westby säger att det i huvudsak var tre faktorer som ledde fram till designupphandlingen.
– Dels var det den sammanslagning av portföljen som blev till på grund av köpet, dels kände vi att vi hade ett behov att behöva lyfta Skogaholm och förtydliga varumärket, säger hon.

På Neumeister gläds man åt det nya uppdraget.

Hur stor kund blir Skogaholm?
– Skogaholm blir förmodligen att bli en av våra större uppdragsgivare framöver. Det är dock  svårt att säga exakt hur stort uppdraget kommer att bli, säger Peter Neumeister.

Vad blir den största utmaningen vad gäller designen med Skogaholm?
– Att hålla ihop designen, men att ändå lyckas få varje produkt att stå ut och kunna stå för sig själv, säger Peter Neumeister.

När blir arbetet synligt?
– I början av sommaren.

Kommer ni nyanställa?
– Vi är i dag runt tio personer på byrån, men ny­anställer i rask takt. Nyligen anställde vi en produktionsledare och en originalare, och planerar att anställa en designer.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

NeumeisterFazerLantmännen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.