Reklam
Skolavslutningstema när Skolverket vill peppa sina lärare
Publicerad: 30 maj 2017, 08:14
Foto: Kampanjbild
Le Bureau och Skolverket anspelar på den speciella skolavslutningskänslan när man lanserar nästa steg i kommunikationssatsningen För det vidare – Lärarpeppen.
Skolverket och Le Bureau har samarbetat sedan 2011 och konceptet För det vidare kammade hem ett Guldägg i kategorin Integrerat 2013. Med den nya kampanjen Lärarpeppen vill de ge en kärleksdunk i ryggen till alla de lärare som snart avslutar sina skolår.
– Med Lärarpeppen vill vi visa en skolavslutning och den speciella relation en lärare har till sina elever. En skolavslutning summerar på många sätt läsåret men är också starkt förknippat med alla de känslor som finns i luften en sådan dag. Eftersom musik är en viktig del i att väcka känslor och minnen var det extra roligt att använda en blivande skolavslutningsklassiker som "Psalm för skolgårdar", i filmen, säger Emma Eriksson, art director på Le Bureau.
Målet med konceptet är att locka fler till lärarutbildningar. 2019 kommer det att behövas 60 000 nya lärare i Sverige.
Filmen kommer att visas på bio i sociala medier. På Facebook kommer man även kunna interagera med en chatbot och därigenom ta fram en personlig variant av filmen till en lärare man vill peppa.
Production company: Folke Film
Director: Malin Ingrid Johansson
Producer: Hampus Gunnarsson
Cinematographer: Ita Zbroniec-Zajt
Editor: Robin Peters
Post Production: Swiss
Music Supervisor: Li Stanley
Music: "Psalm för skolgårdar" (written by Oskar Linnros)
Song arrangement and recording: Emil Svanängen aka Loney Dear