Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skolklass fällde Toys R Us

Publicerad: 7 oktober 2009, 04:47

Prinsessor i rosa. Killar som hårda actionhjältar.
Könsrollerna hos Toys R Us är alldeles för stereotypa ansåg ett gäng sjätteklassare i Växjö och anmälde leksaksjätten till Reklamombudsmannen.
Som gav dem rätt.


Det var för inför förra julen som klassen gjorde sin anmälan av leksakskedjans julkatalog, som finalen på ett treårigt projekt om jämställdhet.
– Vi har jobbat med könsroller ända sedan fyran, förklarar läraren Kristina Tannerfalk för Smålandsposten.

Hon fortsätter:
– De sa att det var en välformulerad anmälan och det som är härligt är att nämnden inte bara lyssnat på elevernas kritik utan även tagit till sig de förslag på förändringar som de kom med, säger Kristina Tannerfalk.

Eleverna har bland annat föreslagit att man blandar pojkar och flickor på sidorna.

Flera av eleverna i klassen vittnar också personligen om hur de uppfattat katalogens bildspråk och tilltal.
– Poängen är att man ska få vara som man vill, även killar ska få leka prinsessor ibland, säger en elev till Smålandsposten.

Jan Nyberg,
försäljningsdirektör på Top Toy, säger till Smålandsposten:
– Vi jobbar löpande med att göra våra kataloger bättre, man måste ju komma ihåg att vi är ett kommersiellt företag.

RO:s uttalande

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen för Toys R Us är könsdiskriminerande enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknads­kommunikation. Opinionsnämnden finner också att reklamen motverkar positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder. Marknadsföringen strider därmed även mot artikel 18 andra stycket i ICC:s regler.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.