Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skotillverkare beskylls för sexistisk reklam

Publicerad: 1 Mars 2013, 14:36

Skechers nya skoserie Daddy'$ Money anklagas för sexism

Amerikanska Skechers har hamnat i kläm på grund av att deras nya skoserie riktad till tonårstjejer fått namnet "Daddy'$ Money"


Ämnen i artikeln:

USAReklam

"Skäm bort dig med pappas pengar" är Amerikanska skotillverkarens Skechers slogan för sin nya serie sneakers. Men även om skorna tagits väl mot av målgruppen, tjejer i tonåren och yngre, så har bolaget fått stark kritik från målguppens föräldrar.

Kritiken har handlat om hela idén är sexistisk och förmedlar bilden av att unga flickor kan använda sin kvinnliga sida för att få vad de behöver av män.

Reklam för den nya skoserien har visats i MTV och Cartoon Network vars publik huvudsakligen vänder sig till tonåringar och tweenies.

I en kommentar till TV-kanalen ABC skriver Skechers:

"Namnet Daddy's Money och reklamen för kollektionen är tänkt att vara lättsam och vi beklagar att människor har känt sig kränkta av namnet"

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

USAReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.