Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skräckfestivalens splatterkampanj

Publicerad: 10 November 2010, 13:34

Några hundra skivor bättre prosciutto, köttbläck, en italiensk webbdomän, en köttyxa och personliga hälsningar från en italiensk styckmästare. Det är grundingredienserna i Saatchi & Saatchis och Hobby Factorys gastronomiska helhetsupplevelse för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest.


Ämnen i artikeln:

Gustav EgerstedtElmsta 3000 horror fest

Elmsta 3000 Horror Fest är en skräckfilmsklubb med cirka 30 medlemmar som träffas två gånger om året. Varje festivaltillfälle har ett visst tema och filmerna ses på vinden till en lada i just Älmsta.

Temat för höstens festival är Italian Slasher (en genre som för de lite mer skräckinitierade kallas ”Giallo”).
Innan festivalen damp det ner ett paket i festivalmedlemmarnas brevlådor.
Inuti, inlindat i vitt charkpapper från avsändaren ”Prosciutto di Giallo”, fann de fyra skivor prosciutto. Den sista skivan hade en personlig webbadress på sig.

Webbadressen tog medlemmarna till en smårisig charkhemsida där det första som mötte dem var en personlig hälsning från styckmästaren som skivat och förpackat deras prosciutto.
Men inbjudan tar en makaber vändning, då det visar sig att styckmästarens prosciutto har en något annorlunda huvudingrediens. Hälsningen avslutas med ett pack-shot på det paket medlemmen just fått i brevlådan.

Filmerna spelades in under en dag bland likdelar och restprodukter i slakthusområdet strax utanför Stockholm.

– Det var en ganska obehaglig miljö, med en lite speciell doft, berättar Gustav Egerstedt, en av kreatörerna bakom projektet till Resume.se.

Ny partner i projektet i år var Hobby Factory.

– Skitkul att de ville vara med på tåget, speciellt då det här är ett pro-bono- uppdrag som görs med mycket hjärta. Linda Callenholt som regisserade har gjort ett fantastiskt jobb med detta.

Det känns som att årets kampanj är lite mer påkostad än tidigare? – Ja, den har varit lite kostsammare. Till viss del kunde vi dock bekosta den med pengarna från försäljningen av ett kuddfordral som vi gjorde till förra årets festival.
Här är kampanjsajten:prosciuttogiallo.it

Exempel på personlig url:

Prosciuttogiallo.it/per

Dr-utskicket

Fakta

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Kreatörer: Gustav Egerstedt och  Petter Dixelius

Webb: Erik Hiort af Ornäs och Anders Ekman

Ad-ass: Maria Wester

Planner: Per Jaldeborg

Produktionsledare: Eva Håkansson

Produktionsbolag: Hobby Factory

Regissör: Linda Callenholt

Foto: David Grehn

Attributör: Sara Brobert

Scenograf: Linnea Pettersson

Post: Nordisk Film

Stillbildsfoto: Alexander Crispin

Kund: Roger Glassel

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.