Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 juni 2016, 18:27
Hannes Kerstell på Prime satt med i PR-juryn - en kategori som Sverige gjorde mycket bra ifrån sig i.
Foto: Yasmine Winberg och kampanjbild.
När Resumé lät 17 kreatörer tippa utgången i Cannes Lions nämnde inte en enda F&B:s "Ekoeffekten". Nu plockar Coop-kampanjen hem det finaste priset av alla. Totalt sett är det prisregn över svenska byråer i PR-kategorin.
Det är i PR som Forsman & Bodenfors vinner Grand Prix. Kampanjen vinner även ett guld- och ett silverlejon.
– Vi letade efter en idé som fick förtjänad uppmärksamhet, inte en som krävde det. Men vi har bråkat en hel del i juryrummet. Till sist fick vi fram en Grand Prix-vinnare som utgör en fantastisk idé och gett enastående resultat, sa juryordförande John Clinton, nordamerikansk chef för kreativitet och innehåll på Edelman, i samband med att vinnarna presenterades.
– Det har pratats om ekologisk mat länge, men det är få som verkligen äter det. Det här fick folk att rikta uppmärksamheten mot en alarmerande utveckling. Det är mycket meningsfullt och "Ekoeffekten" är en väldigt värdig vinnare, sa han.
Överlag går det oerhört bra för Sverige i PR. Av totalt 18 nomineringar har hälften omvandlats till lejon, varav fyra är av gyllene valör. Guld får förutom "Ekoeffekten" också INGOs "The Swedish Number" som vann Grand Prix i Direct, F&B:s "Marriage Market Takeover" som i går belönades med ett glaslejon, och Primes "The House of Clicks" för Hemnet.
Den sistnämnda kampanjen var också med i diskussionerna för att vinna Grand Prix, avslöjades det i samband med att vinnarna presenterades. En tredje kampanj som var med i sluttampen var "Bees can find sugar where you least expect it" från McCann i Tjeckien.
Eftersom Prime var aktuell för Grand Prix, vet inte jurymedlemmen Hannes Kerstell, som till vardags är partner och exekutiv mediechef på Prime, hur diskussionerna gick i juryrummet när de utsåg "Ekoeffekten" till totalvinnare. Men han uttrycker inget missnöje över att byrån föll på målsnöret.
– Cannes handlar ju inte bara om att vinna priser utan om att ta del av den bästa kommunikationen i världen, det är så vi utvecklar oss själva och det är så vi utvecklar vår bransch. Jag har dragit många lärdomar av att sitta med i juryn. Det är fantastiskt att vi var en runner up för Grand Prix, att vi vinner guld och brons för "House of Clicks" och silver för "Don't drink and dive".
Sverige är duktiga i PR, menar Hannes Kerstell.
– Vi ligger långt fram i vår syn på hur kommunikation ska bedrivas, pr handlar inte längre om att bara skapa uppmärksamhet genom pressklipp och spridning i sociala medier. I dag handlar det om att skapa riktigt värde, till exempel öppna upp nya affärsområden och påverka beslut. Pr-logiken blir en allt viktigare del av kommunikationsmixen. Det visar sig inte minst i antalet bidrag i pr-kategorin i år som ökade med 10-12 procent.
Här är alla svenska vinnare i PR:
Kampanj Kund Byrå Lejon Ekoeffekten Coop Forsman & Bodenfors Grand Prix The Swedish Number Svenska Turistföreningen INGO Silver Don't drink and dive Trygg-Hansa Prime Silver Marriage Market Takeover SK-II Forsman & Bodenfors Guld Ekoeffekten Coop Forsman & Bodenfors Guld The Swedish Number Svenska Turistföreningen INGO Guld Ekoeffekten Coop Forsman & Bodenfors Silver The House of Clicks Hemnet Prime Brons The House of Clicks Hemnet Prime Guld