Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Skrällpitchen är över: Johnnie Walker väljer Anomaly

Publicerad: 22 December 2014, 08:08

Johnnie Walker skapade mycket uppmärksamhet när man drog igång en global pitch som konkurrensutsatte BBH – Johnnie Walker har haft enorma framgångar med BBH:s "Keep Walking-koncept" under 14 år. Nu står det klart att Johnnie Walker väljer Anomaly som global byrå.


Ämnen i artikeln:

Wieden+KennedyAnomalyOgilvy & MatherBBH

Johnnie Walker lade 40 miljoner dollar på mätbar media under förra året, enligt Adweek.

Förutom BBH och just Anomaly deltog även BBDO, Ogilvy & Mather och Wieden+Kennedy i den globala pitchen. Slutstriden stod i Amsterstam i förra veckan.

Resumé har tidigare rapporterat om att pitchen kom som en överraskning för flera experter som ser BBH:s "Keep Walking"-koncept som det bästa på marknaden när gäller företag som marknasdför sprit.

Johnnie Walker hade en 13-procentig global marknadsandel när kampanjen inleddes och vid slutet av förra året låg man på 20 procent, enligt Adweek.

Beskedet kommer efter att BBH precis sjösatt en ny film med samma tema –  "The Next Step" – den bygger på en man som tittar framåt inför  årsskiftet i stället för bakåt på det år som har gått, enligt Adweek.

"Det här är såklart tråkiga nyheter för oss, men vi fortsätter att köra på", säger Nigel Bogle, som är en av BBH-grundarna.

– Vi är enormt imponerade av den vidsträcka kreativa vision som Anomaly föreslog för vårt varumärke samt det strategiska tänk som ligger bakom byråns utveckling, säger Guy Escolme, som är global varumärkeschef på Johnnie Walker.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.