Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Skrämmande verklighet ska sälja bok

Publicerad: 10 april 2008, 15:03

På måndag kör Pocket Shop igång en kampanj där fokus ligger på att sälja kriminalromanen ”Flickan under gatan” av Roslund och Hellström. Kampanjen kommer bland annat att gå som bostadsannons.


– Vi tog fasta på den skrämmande verklighet som Roslund och Hellström skildrar och valde att använda oss av starka associativa bilder som beskrivs i boken, säger Petrus Dahlin, ad på Abby Norm, i en kommentar.

Boken utspelar sig bland annat i tunnlarna under Stockholms gator. Det tog reklambyrån fasta på när de tog fram den nya kampanjen som kommer att pågå i två veckor.

– För att förstärka kampanjen ytterligare har vi även använt oss av en annorlunda medieplacering. Vi tog fram en bostadsannons som beskriver hur det ser ut när hemmet är under nedre botten, det vill säga den miljö som några av Stockholms 4 000 hemlösa lever i. Annons en kommer att placeras bland de vanliga bostadsannonserna i Metro och får förhoppningsvis lite extra uppmärksamhet.

Kampanjen består av annonser och rulltrappsskyltar. Under kampanjen skänks också en 2 kronor per såld bok till Stockholm Stadsmissions projekt Enter, som vänder sig till unga tjejer.

Pocket Shop

Uppdragsgivare: Johan Wellander och Emma Danielsson på Pocket Shop
Byrå: Abby Norm
Arbetsgrupp: Petrus Dahlin ad, Thomas Jansson copy, Märta Segerström grafisk formgivare, Emma Nyberg operativ projektledare,  Andreas Morne  kundansvarig

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.